موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

استفتاء/ کارمزد = مزد کار

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei

سوال:

بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای (دام ظله)
سلام علیکم
با آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای وجود شریف و مبارک حضرت عالی به عرض می‌رساند همانطور که استحضار دارید کادر پرستاری با تلاش‌های شبانه روزی در خدمت دردمندان و بیماران جامعه کوشش می‌نمایند به منظور رفع تنگناها و مشکلات مالی آنان که بتوانند با فراغ بال بیشتری در خدمت مددجویان باشند صندوق قرض‌الحسنه پرستاری امام جواد (ع)، در دفتر امور پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی راه اندازی گردید. با توجه به استقبال گسترده ایثارگران پرستاری در مدت کوتاهی حدود شش هزار نفر به عضویت صندوق در آمدند که برای ورود به عضویت ۵۵,۰۰۰ ریال و ماهانه مبلغ ۱۰,۰۰۰ ریال می‌پردازند. از پول‌های جمع شده به افراد بر حسب نوبت مبلغ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال وام با اقساط ۱۶ ماهه داده می‌شود که از این دویست هزار تومان سه درصد کارمزد کم می‌شود (۶ هزار تومان) و ۴ هزار تومان هم به سپرده آنان افزوده می‌شود اگر موارد اضطراری برای فردی پیش بیاید وام اضطراری به مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال که ۴ هزار تومان کارمزد آن می‌شود پرداخت می‌گردد. یک نوع وام دیگر بنام ویژه است که بر حسب میزان سپرده فرد و مدت انتظار به ازاء هر ۳۸ هزار تومان ۱۰۰ هزار تومان وام اعطاء می‌شود و تا سقف سه میلیون تومان وام داده می‌شود که کارمزد آن ۴ درصد است که پس از که پس از اتمام وام اعطائی فرد وام گیرنده سپرده خود را می‌گیرد.
نظر به اینکه مکان استقرار صندوق در دفتر پرستاری وزارت بهداشت بود و به دلیل محدودیت فضای لازم امورات صندوق به خوبی انجام نمی‌شد بنا به تصمیم هیئت مدیره از محل کارمزدها مکانی خریداری شد و اکنون صندوق در آن محل به کار خود ادامه می‌دهد لازم به ذکر است به دلیل علاقمندی پرسنل پرستاری و همکاری گسترده‌ای که داشتند اکثر کارها به صورت رایگان انجام شده و این موجب ذخیره کارمزدها گردیده است.
خواهشمند است با توجه به هزینه‌های اداری و پرسنلی عنایت فرموده و درباره سئوالاتی که برای هیئت مدیره مطرح است ارشادات لازم را بفرمایید.
۱. گرفتن کارمزد به مبلغی که ذکر شده آیا جایز است یا خیر و به چه میزان جایز است؟
۲. در مورد کارمزدهائی که تا به حال گرفته شده چگونه اقدام شود؟
۳. آیا خرید مکان به نام صندوق قرض‌الحسنه و شعب برای انجام امور آن جایز بوده یا خیر؟
۴. مبلغی حدود ۵۰۰ تومان برای خدمات کامپیوتری و گزارش حساب از هر عضو گرفته می‌شود که چنانچه انصراف بدهد برگردانده نمی‌شود این چه حکمی دارد؟
۵. با توجه به اساسنامه چنانچه از محل دریافت کارمزد وجهی اضافه آمد می‌توان در سایر اموری که مربوط به کل جامعه پرستاری است هزینه نمود؟
۶. با مبلغی که در حساب صندوق هست می‌توان در جهت منافع اعضاء خرید و فروش کالا انجام داد یا خیر؟

جواب:
بسمه تعالی
۱،۲،۳. با قطع نظر از خصوصیات ذکر شده حکم مسأله این است که کارمزد اگر جداً مزد کار باشد با رضایت طرفین اشکال ندارد و اگر بر خلاف آن گرفتید باید به صاحبان آن برگردانید و اگر چیزی را با پول دیگران خریدید مال صاحبان پول است.
۴. اگر در مقابل خدمات ارائه شده یا خدمات آینده باشد، اشکال ندارد.
۵. حکم آن از جواب سؤال یک روشن شد.
۶. اگر صاحبان پول راضی هستند مانعی ندارد.

https://tyb.ir/?p=21969 =لینک کوتاه

سایر احکام و استفتائات

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…

شرط خرید کالا توسط مشتری در سلف

آیا در قرارداد سلف، خریدار می تواند با فروشنده شرط نماید که جنس خریداری شده را در سررسید، فروشنده از خریدار به قیمتی که الان معین می کنند بخرد؟

زیاده به نفع شخص ثالث

در عقد قرض اگر شرط زیاده به نفع شخص ثالث باشد طوری که به خود قرض دهنده هیچ نفعی نرسد آیا چنین شرطی جایز است؟
۱ از ۲۸

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei