دروس خارج فقه معاملات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آرشیو درس خارج فقه کتاب البیع - ربای معاملی / سال 98 موضوع متن درس(ویراستاری) دریافت صوت تخلص از ربا با ضم ضميمه 98/02/11 تخلص از ربا از طريق ضم ضميمه 98/02/10 حِيَل ربا 98/02/09 حِيَل ربا 98/02/08 حِيَل ربا 98/02/07 حيل ربا 98/02/04 رباي معاملي 98/02/03 رباي معاملي 98/02/02 رباي معاملي در گوشت و مانند آن 98/01/31 رباي معاملي 98/01/28 رباي…

خلق پول بدون پشتوانه

چطور بانک ها با خلق پول بدون پشتوانه باعث کاهش ارزش پول می شوند! این فیلم به اندازه یک دانشگاه به شما اطلاعات می دهد.

محتوای تبلیغی دهه محرم با موضوع: لقمه حرام مقدمه تکرار عاشورا

عوامل گوناگونی در به وجود آمدن حماسه و حادثه عاشورا دخیل بوده است که یکی از آنها به تصریح خود اباعبدالله الحسین در عصر عاشورا "اکل مال حرام" بوده است همانجا که فرمود: قال حسین بن علی (ع)إِنَّمَا أَدْعُوكُمْ إِلَى سَبِيلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِي كَانَ مِنَ الْمُرْشَدِينَ وَ مَنْ عَصَانِي كَانَ مِنَ الْمُهْلَكِينَ وَ كُلُّكُمْ عَاصٍ لِأَمْرِي غَيْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِي، فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ». امام حسین علیه السلام در روز…

احکام کوتاه اقتصادی (ویژه بیان قبل از منبر)

احکام کوتاه اقتصادی (بیان کوتاه و کاربردی عقود اسلامی و مسائل مبتلابه بانکی) مقدمه بانکها با چالشهای مختلفی روبه رو هستند و مراجع عظام تقلید هم در زمینه فعالیت های بانکها و شبهه ربوی بودن آنها سخن های بسیاری گفته اند اما بخشی از این چالشها برمی گردد به نحوه انجام این عقود که ما مردم هم یک طرف آن هستیم انشاءالله در این نوشتار ( فرصت ابتدای سخنرانی) برخی از احکام این عقود اسلامی را توضیح خواهیم داد تا حداقل از جانب ما (مردم و مشتریان بانک)…

ثبت نام دوره های آموزشی موسسه فقه اقتصادی طیبات در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ حوزه علمیه

به یاری خدای متعالی و توجهات بقیت الله الاعظم، موسسه فقه اقتصادی طیبات با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران درسهای ذیل را در سال تحصیلی  1401 - 1402 برای طلاب حوزه علمیه قم برگزار می نماید. مزایا، شرایط، زمان و مکان برگزاری کلاسها و نحوه ثبت نام  دوره های آموزش موسسه فقه اقتصادی طیبات الف- مزایا: 1- درس خارج فقه رسمی حوزه علمیه با مباحث کاربردی و موضوع شناسی ناظر به مسائل اقتصادی و بازارهای مالی کشور. ۲- بهره‌مندی از امتیاز…

اصول حاکم بر روابط اقتصادی دولت با ملت از دیدگاه سنت

نویسنده: علی رضا کاوند

آنچه در این مجال خواهد آمد بررسی چهار مؤلفه و اصل اساسی در ایجاد و گسترش عدالت اقتصادی در جامعه، از سوی دولتمردان و زمامداران جامعۀ اسلامی و بواقع، وظایفی است که بر عهده دولتمردان در قبال مردمانشان است. این اصول، تکالیف و مسؤولیتهای برخاسته از روایات دین مبین اسلام، عبارت است از: 1-اصل رفع فقر و محرومیت و ایجاد امنیت و آزادی اقتصادی 2-اصل رفع استثمار اقتصادی 3-اصل مساوات و رفع تبعیض اقتصادی 4-اصل امانت داری (در بیت المال) تلاش آن است تا این چهار…

اصول حاکم بر روابط اقتصادی دولت با ملت از دیدگاه سنت

نویسنده: علی رضا، کاوند؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

آنچه در این مجال خواهد آمد بررسی چهار مؤلفه و اصل اساسی در ایجاد و گسترش عدالت اقتصادی در جامعه، از سوی دولتمردان و زمامداران جامعۀ اسلامی و بواقع، وظایفی است که بر عهده دولتمردان در قبال مردمانشان است. این اصول، تکالیف و مسؤولیتهای برخاسته از روایات دین مبین اسلام، عبارت است از: 1-اصل رفع فقر و محرومیت و ایجاد امنیت و آزادی اقتصادی 2-اصل رفع استثمار اقتصادی 3-اصل مساوات و رفع تبعیض اقتصادی 4-اصل امانت داری (در بیت المال) تلاش آن است تا این چهار…

اصول حاکم بر روابط اقتصادی دولت با ملت از دیدگاه سنت

آنچه در این مجال خواهد آمد بررسی چهار مؤلفه و اصل اساسی در ایجاد و گسترش عدالت اقتصادی در جامعه، از سوی دولتمردان و زمامداران جامعۀ اسلامی و بواقع، وظایفی است که بر عهده دولتمردان در قبال مردمانشان است. این اصول، تکالیف و مسؤولیتهای برخاسته از روایات دین مبین اسلام، عبارت است از: 1-اصل رفع فقر و محرومیت و ایجاد امنیت و آزادی اقتصادی 2-اصل رفع استثمار اقتصادی 3-اصل مساوات و رفع تبعیض اقتصادی 4-اصل امانت داری (در بیت المال) تلاش آن است تا این چهار…

بررسی آسیب و اجاره اوراق اقتصادی حقوقی اسلامی

نویسنده: محمدزمان رستمی و محمد هادی رستمی پیوند کوتاه مطلب: https://tyb.ir/?p=27760

چکیده: به طور طبیعی، تمام قراردادها، ترکیبی از قالب و محتوا است و در غالب موارد، این قالب به صورت لفظ و محتوا به صورت معنا ظهور می کند و به طور معمول بین الفاظ و معانی توافق و هماهنگی وجود دارد. به عبارت دیگر، آنچه را متعاملین قصد می کنند به زبان آورده و می نویسند؛ امّا در مواردی بین آنچه گفته یا نوشته می شود و آنچه قصد می شود، تفاوت است. در این موارد، این سؤال پیش می آید که اصل در قرارداد، لفظی است که تلفظ شده یا معنایی است که قصد شده، و احکام…

معامله ربوی در حالت جهل و اضطرار

نویسنده: آیت الله خرازی

صاحب جواهر از دروس شهید اوّل نقل کرده: (اگر پرداخت کننده ربا مضطر باشد و چاره ای هم نداشته باشد، اقرب این است که حکم تحریم در حق او برداشته می شود). وی پس از نقل سخن شهید اول، گفته است: (این سخن در باره برخی مصادیق اضطرار، سخن خوبی است).1 شاید مراد او از عبارت (برخی مصادیق اضطرار) موردی است که اضطرار به حدی برسد که اکل مال غیر جایز باشد. در هر صورت چندین اشکال به این سخن وارد است: 1. وجهی برای تخصیص این حکم به پرداخت کننده…

جایگاه الفاظ و معانی در قراردادهای مالی

نویسنده: آیت الله تسخیری

چکیده: به طور طبیعی، تمام قراردادها، ترکیبی از قالب و محتوا است و در غالب موارد، این قالب به صورت لفظ و محتوا به صورت معنا ظهور می کند و به طور معمول بین الفاظ و معانی توافق و هماهنگی وجود دارد. به عبارت دیگر، آنچه را متعاملین قصد می کنند به زبان آورده و می نویسند؛ امّا در مواردی بین آنچه گفته یا نوشته می شود و آنچه قصد می شود، تفاوت است. در این موارد، این سؤال پیش می آید که اصل در قرارداد، لفظی است که تلفظ شده یا معنایی است که قصد شده، و احکام…

بیع العینه: بررسی فقهی و کاربرد آن در اختیار معامله تبعی و اوراق تورق

نویسنده: علی معصومی نیا منبع: معرفت اقتصاد اسلامی سال دهم بهار و تابستان 1398 شماره 2 (پیاپی 20)

چکیده: «بیع العینه» به معنای خرید نقدی و فروش نسیه به فروشنده و بعکس برای تأمین نقدینگی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی، به بررسی حکم بیع العینه و امکان استفاده از آن برای تصحیح اختیار معامله تبعی و تورق در بازار سرمایه پرداختیم. با بررسی روایات بیع العینه می توان به این نتیجه رسید که اگر انجام معامله دوم در اول، شرط شود و تمامی ریسک ها متوجه خریدار شود، چنین معامله ای صحیح نبوده و مصداق رباست. هرچند رعایت این دو شرط موجب صحت بیع…

جایگاه الفاظ و معانی در قراردادهای مالی

نویسنده: آیت الله تسخیری

چکیده: به طور طبیعی، تمام قراردادها، ترکیبی از قالب و محتوا است و در غالب موارد، این قالب به صورت لفظ و محتوا به صورت معنا ظهور می کند و به طور معمول بین الفاظ و معانی توافق و هماهنگی وجود دارد. به عبارت دیگر، آنچه را متعاملین قصد می کنند به زبان آورده و می نویسند؛ امّا در مواردی بین آنچه گفته یا نوشته می شود و آنچه قصد می شود، تفاوت است. در این موارد، این سؤال پیش می آید که اصل در قرارداد، لفظی است که تلفظ شده یا معنایی است که قصد شده، و احکام…