گزارشی از بازتابهای خبری و اظهارنظرها و شکایت اعضای انصراف داده از شرکتهای بازاریابی شبکهای
برای تکمیل موضوعشناسی و تأیید نظرات محققان در خصوص ناسالم بودن فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای که در حاضر در کشور فعال هستند گزارشی از بازتابهای خبری و اظهارنظرها و شکایات اعضای شرکتهای بازاریابی شبکهای که از ادامه همکاری با آنها منصرف شدهاند مطرح میشود تا ضمن آشنایی با دلایل انصراف و انفکاک آنها، به پشت پرده عملکرد این شرکتها پی ببریم.
مطالب این بخش مربوط به بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای منفک شده شرکتهای مختلف بازاریابی شبکهای است که بر اساس موضوع دستهبندی شده است.
۸- عدم پاسخگویی نهاد مجوز دهنده و نظارتی در قبال تخلفات شرکتها
تجربه اول: بنده حدود یک سال در شرکت بیز تیم هخامنش، مشغول فعالیت بودم بعد از اینکه متوجه شدم کار حرامی است دیگر کار نمیکنم و چون خودم جزئی از شبکه بودم و حدود یک سال کار کردم، از خیلی از تخلفات شرکت خبر دارم. جالب اینجاست که نه بازرسی اصناف تهران و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیته محترم نظارت هیچکدام جواب نارضایتیها و اعتراضهای من را نمیدهند؛ با اینکه حدود دو ماه است پیگیر موضوع هستم و چندین بار درخواست کتبی دادم و مشکلات را مطرح کردم، هیچ جوابی به من ندادند!
آقای خلیلیان از واحد نظارت و بازرسی کلیه شرکتها در اصناف و خانم قادری و آقایان رضوانی و رحمانی و… از وزارت صنعت، معدن و تجارت در جریان مشکلات شرکت بیز هستند و متأسفانه هنوز هیچ اقدامی نکردهاند!
مدارک مربوط به تخلفات شرکت از دستورالعمل بازاریابی شبکهای و همچنین ایمیلها و درخواستهای کتبی که به مسئولین ارسال شده موجود است و در صورت نیاز ارسال میشود.
تجربه دوم: من از یکی از این شرکتهای قانونی بازاریابی شبکهای از طریق سامانه بازرسی کل کشور شکایت کردم و یک ماه بعد زنگها و التماسها از طریق نظارت بر بازاریابی شبکهای به من شروع شد که همه آنها از من خواهش میکردند از شکایت خود بگذر. از آن روز متوجه شدم که اینها دستهایشان در دست هم است. برای شکایت از ابتدا باید از سایت خود شرکت اعلام نارضایتی بزنیم و بعد اگر جواب ندادند از طریق نظارت بر بازاریابی شبکهای اقدام کنیم. من ابتدا از طریق سایت شرکت سپس از طریق سایت نظارت بر بازاریابی شبکهای اقدام کردم ولی جوابی ندادند و در پیگیری به من توهین هم کردند، اما وقتی از طریق بازرسی کل کشور اقدام کردم شرکت چند ماه معلق شد و التماسهایشان شروع شد.
۹- استفاده از روشهای روانشناسی
… وقتی وارد بازاریابی شبکهای میشویم و فضا را لمس، گفتمانها را رصد و بازاریابان را مشاهده میکنیم با حقایقی تلخ مواجه میشویم.
در این شرکتها به معرفهایی که اعضای جدید را شناسایی کردهاند توصیه میکنند که مؤکداً موارد زیر رعایت شود:
۱- هیچ اطلاعاتی به فردی که برای کار دعوت میکنید ندهید؛ زیرا ممکن است به دلیل عدم اشرافیت شما به نحوه کار و توضیحات بد شما و نیز سابقه شکست شرکتهای غیرقانونی هرمی، از قبول کار سر باز زند؛ بهطور کلی اولین جلسه توضیحی را خودتان برگزار نکنید، بلکه از لیدرها و پرزنترهای مجرب و مسلط شرکت استفاده کنید.
۲- در هنگام برگزاری جلسه توجیهی اولیه در کنار پرزنتر و روبروی دوستی که برای کار دعوت کردهاید بنشینید و در تمام طول مدت، شما هیچ حرفی نزنید. جلسه توجیهی میتواند طی دو جلسه برگزار شود، فقط به دوستتان بگویید هر سؤالی داری بپرس. کارشناس به شما پاسخ میدهد.