استفتاء/ وکالت دادن بانک به فروش اقساطی سکه

سوال:

سلام علیکم

چنانچه استحضار دارید بانک‌ها بر اساس قانون بانکداری بدون ربا اقدام به پرداخت تسهیلات می‌نمایند. در پاره‌ای موارد مشتریان نیازمندی‌هایی همانند پرداخت پول پیش خانه، ادای دیون و… دارند که برای این موارد بجز پرداخت قرض‌الحسنه امکان استفاده از عقود اسلامی دیگر نیست و با توجه به اینکه منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها محدود و بلکه در بانک‌های خصوصی تقریبا صفر است؛ بعضی بانک‌ها از شیوه فروش اقساطی سکه و ارز استفاده می کنند.

به این صورت که بانک به مشتری اعلام می کند برای نیاز شما ما قرض‌الحسنه نداریم اما می‌توانیم تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی فروش اقساطی سکه به شما پرداخت کنیم؛ به این صورت که ما به اندازه مبلغ تسهیلات (مثلا ۱۰ میلیون) به شما سکه به صورت نسیه با قیمت معین مثلا ۱۴ میلیون با اقساط ۶۰ ماه می‌فروشیم. و چون مشتری نیاز به سکه ندارد خودش آن را در بازار به فروش رسانده و نیاز مالی خود را برطرف می‌کند.

ا: آیا این معامله که به صورت کاملا واقعی انجام می‌گیرد صحیح است؟

ب: اگر انجام خرید سکه و فروش آن به مشتری را بانک به خود مشتری وکالت دهد تا مشتری از یک طلا فروش از طرف بانک بخرد و با قیمت بیشتر و با مدت معلوم به خودش بفروشد و آنگاه که مالک آن سکه‌ها شد آنها را در معامله دیگری بفروش برساند آیا معامله صحیح است؟

ج: آیا تفاوتی دارد که این خرید و فروش با یک طلا فروش انجام بگیرد یا با دو طلا فروش؛ یعنی آیا لازم است که مشتری که وکیل بانک است طلا را بخرد و از طرف بانک به خودش بفروشد، طلا را از یک مغازه بخرد و به خودش بفروشد و وقتی مالک شد آن را به طلا فروش دیگری بفروشد؟ یا نه می‌تواند در همان طلا فروش اول به فروش برساند؟

از اینکه سوالم طولانی شد واقعا عذرخواهی می‌کنم.

شما با انتخاب نام هر کدام از مراجع عظام تقلید می‌توانید فتاوای ایشان را ملاحظه نمایید.

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei

بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اشکال ندارد.


شماره استفتاء: ۳۸۴۹۶۸

فتوای آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)

Safi

۱-چنانچه معامله سکه‌ها واقعی باشد مانعی ندارد.

۲- با وکالت مانعی ندارد و صحیح است.

۳- اگر با فروشنده شرط خرید مجدد نشود فروختن به خود طلا فروش مانعی ندارد.

والله عالم. ۲۸ محر‌م‌الحرام ۱۴۲۵


شماره اتوماتیک : ۱۰۳۲۰۹

فتوای آیت الله مظاهری(دامت برکاته)

mazaheri

سکّه و ارز، حکم پول را دارد و خرید و فروش آن به صورت اقساطی و با مبلغ بیشتر، ربا است و حرام است، مگر گیرنده این گونه وام‌ها چاره‌ای نداشته باشد و ضرورت در کار باشد که برای او جایز است.۱

خرید و فروش پول و سکّه و ارز، جایز است، امّا خرید و فروش سکّه و ارز و نظایر آن به صورت اقساطی و با قیمت بیشتر، ربا و حرام است.۲


۱- پاسخ سوال شماره:۲۵۵۸۰

۲- پاسخ سوال شماره:۲۵۶۴۰

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)

Makarem

اشکال ندارد. البته باید معامله به قصد جدی باشد.


کد رهگیری: ۱۰۳_۲۵_۰۷_۹۲

فتوای آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته)

noori

قرار داد مذکور مانعی ندارد و ربا محسوب نمی‌شود و چنانچه مشتری به وکالت از بانک سکه‌ها را تحویل بگیرد و سپس بفروشد بلا مانع است.


کد ۱۰۹۰۶

فتوای آیت الله هاشمی شاهرودی(رحمه الله علیه)

Mahmod hashemi

۱) جایز است ولیکن در صورت تأخیر تأدیه اقساط، بانک حق أخذ مال اضافی را ندارد.

۲) فرض مذکور جایز است در صورتی که معامله صوری نباشد.

۳) احتمال صوری بودن در چنین مواردی زیاد است و در فرض جدی بودن معامله صحیح است.


کد رهگیری : d4dcec2f04

شرح کارشناسی

متن

https://tyb.ir/?p=21840  =لینک کوتاه مطلب

سایر احکام و استفتائات

استفتاء/ معاملات آتی

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)پرسش: نوعی معامله سالها است که با عنوان قرارداد آتی در بازار جهانی نفت و بین افراد حقیقی و حقوقی جریان دارد به این گونه که فروشنده یک بشکه نفت را در قبال گرفتن بیعانه‌ای، به قیمت معین و تحویل در زمان معین درآینده به فروش می‌رساند…

استفتاء/ خیار غبن و خیار عیب در فسخ معامله

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)سؤال: زمینی را از شخصی خریدم و پس از خرید متوجه شدم که از نظر شهرداری، عقب نشینی دارد و خود فروشنده نیز اطلاع نداشته است در این صورت برای فسخ معامله از کدام یک از خیارات می‌توان استفاده نمود؟ (لازم به ذکر است که چون مقدار عقب نشینی زیاد…

استفتاء/ عدم مراجعه مشتری برای دریافت جنس تعمیر شده

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)سؤال: شخصی، جنسی را نزد تعمیرکار می‌برد و قرار می‌گذارند که پس از مدت مشخصی (مثلا یک ماه)، مشتری برای دریافت جنس تعمیر شده مراجعه کند و اگر مراجعه نکرد، تعمیرکار می‌تواند جنس را بیرون مغازه بگذارد و اگر تلف شد ضامن نیست، آیا چنین…
۱ از ۱۶