اصول حقوقی تجارت الکترونیک با تأکید بر قانون تجارت الکترونیک ایران
سید مسعود نوری
چکیده: مانند هر رابطهی حقوقی که میان اشخاص برقرار میگردد، اصول و ضوابطی بر تجارت الکترونیک حاکم است. مفهوم و قلمرو برخی از این اصول، با قواعد عمومی قراردادها مشترک است؛ مثلا مشروطعلیه در هر قرارداد باید به سود مشروطله به شرط عمل کند. پارهای از قواعد با توجه به خصوصیات و ماهیت تجارت الکترونیک وضع شده و از ویژگیهای آن به شمار میرود؛ مانند اصل لزوم امکان شناسایی پیامهای ارائه شده در شبکه، اصل اعتبار امضای الکترونیکی، قاعدهی اعتبار نظریهی وصول در قراردادهای الکترونیکی و اصل اختیار فسخ حداقل هفت روزه برای مصرفکننده در معاملهی از راه دور. در مقالهی حاضر این دسته از اصول، بر اساس قانون تجارت الکترونیک ایران (مصوب ۱۷/۱۰/۱۳۸۲) تشریح میگردد. پیش از ارائهی اصول ششگانه، مقدماتی از قبیل پیشینهی تقنین دربارهی تجارت الکترونیک در ایران، همچنین تعریف و ارکان و منابع حقوق تجارت الکترونیکی مطرح شده است.
اصل مقاله
دانلود مقاله
شما میتوانید فایل PDF مقاله را از طریق لینک زیر دانلود نمایید.