تکذیب مجوز فعالیت شرکتهای هرمی از پلیس فتا
رئیس پلیس فتا فارس گفت: این ادعا که برخی شرکتهای بازاریابی شبکهای مجوز فعالیت را مستقیما از پلیس فتا دریافت کرده اند، کذب است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سرهنگ رجبلی رئیس پلیس فتا فارس اظهار کرد: بین شرکتهای بازاریابی شبکهای و هرمی تفاوت وجود دارد که یکی از این تفاوتها اجازه فعالیت نداشتن شرکتهای هرمی است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فقط شرکتهای بازاریابی شبکهای که مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند مجاز به فعالیت هستند.
سرهنگ رجبلی با یاد آوری ممنوعیت فعالیت شرکتهای هرمی در کشور تصریح کرد: هیچ دستگاه دولتی اجازه صدور مجوز برای فعالیت شرکتهای هرمی را ندارد.
رئیس پلیس فتا فارس درباره اعطای مجوز برای فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: این وزارتخانه با همکاری مرکز امور اصناف و بازرگانان فقط به شرکتهای بازاریابی شبکهای با رعایت معیارهای تعیین شده مجوز فعالیت میدهد و به شرکتهای هرمی مجوز فعالیت نمیدهد.
این مقام انتظامی همچنین اظهار کرد: فهرست شرکتهای بازاریابی شبکهای که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفته اند و حوزههای فعالیت آن ها، همراه اطلاعات تماس در سایت این وزارت (صنعت، معدن و تجارت) وجود دارد.
سرهنگ رجبلی، بازاریابی شبکهای را در اصل بازاریابی چند سطحی برشمرد و افزود: نحوه و کارکرد این شرکتها با شرکتهای هرمی تفاوت دارد. هدف بازاریابی شبکه ای، حذف واسطهها و رساندن کالای ارزانتر به دست مشتریان است که این، هدف همه شرکتها است.
این مقام انتظامی یادآور شد: بخش عمده فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای در کشور، فروش محصولات داخلی است و این شرکتها در خصوص فروش کالا و محصولات خارجی با محدودیت روبرو هستند.
وی با بیان اینکه کاربران و شهروندان در بازاریابی شبکهای با یک فروشنده محصولات روبرو هستند، ادامه داد: این در حالی است که در شرکتهای هرمی شهروندان و کاربران با یک فروشنده کالا روبرو نیستند بلکه با یک کلاهبردار طرف هستند.
رئیس پلیس فتا فارس اظهار کرد: احتمال وقوع تخلف حتی در شرکتهای دارای مجوز بازاریابی شبکهای نیز وجود دارد؛ از این رو کاربران، باید مراقب باشند و در صورتی که احساس کردند از سوی این شرکتها به فعالیت شرکتهای هرمی سوق داده میشوند از ادامه همکاری و فعالیت خودداری کنند.
سرهنگ رجبلی یادآور شد: لینکی در تمام سایتهای شرکتهای بازاریابی شبکهای دارای مجوز، تحت عنوان ثبت نارضایتی وجود دارد که کاربران میتوانند نارضایتی خود را از آن طریق به مدیران شرکت اعلام کنند و در صورت حل نشدن مشکل به صورت داخلی و در صورت نارضایتی از نتیجه حاصله، طرفین میتوانند نارضایتی خود را در کمیته بیرونی با استفاده از کد حل اختلاف درونی ۱، ۴ رقمی که دریافت کرده اند، مطرح کنند.
سرهنگ رجبلی با اشاره به نشانی سایت و ایمیل پلیس فتا، آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست میکند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.