بازاریابی سبز چیست؟
بازاریابی سبز به عملکرد تولید و تبلیغ محصولات مبتنی بر توسعه پایدار اشاره دارد. نمونه هایی از بازاریابی سبز شامل تبلیغات مربوط به افزایش بازیافت محصولات مصرف شده و تبدیل آنها به مواد اولیه برای صنایع بسته بندی است.
به گزارش ایران هشدار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فروش مستقیم، بازاریابی سبز به عملکرد تولید و تبلیغ محصولات مبتنی بر توسعه پایدار اشاره دارد. نمونه هایی از بازاریابی سبز شامل تبلیغات مربوط به افزایش بازیافت محصولات مصرف شده و تبدیل آنها به مواد اولیه برای صنایع بسته بندی است. برخی از شرکت ها همچنین ممکن است با اهدای بخشی از درآمد حاصل از فروش خود به طرح های زیست محیطی، مانند درختکاری ، خود را به عنوان شرکت های سازگار با محیط زیست به بازار معرفی کنند.
با توجه به افزایش روزافزون مصرف کنندگان محصولاتی که کمترین آسیب را به محیط زیست می زنند، بازاریابی سبز یکی از مهمترین گزینه های مورد توجه تیم های تحقیق و توسعه و روابط عمومی شرکت ها است.
بازاریابی سبز چگونه کار می کند
بازاریابی سبز یکی از مولفه های حرکت توسعه بخش به سمت شیوه های تجاری سازی آگاهانه از نظر اجتماعی و زیست محیطی است. به طور فزاینده ای ، مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکت ها تعهد خود را برای بهبود فعالیت ها در کنار معیارهای مختلف زیست محیطی و اجتماعی نشان دهند. به همین منظور، بسیاری از شرکت ها به طور دوره ای گزارش پیشرفت خود را در جهت رسیدن به ساخت وتولید محصولاتی که با محیط زیست سازگار هستند ارائه می دهند.
گرچه بازاریابی سبز به طور خاص به ابتکارات زیست محیطی اشاره دارد، اما این تلاش ها به طور فزاینده ای در کنار سیاست های اجتماعی و دولتی نیز ارائه می شود.
مشوق های زیادی برای شرکت ها وجود دارد که ترجیح دهند به بازاریابی سبز بپردازند. در ابتدا تعهدات ارائه شده یک شرکت به عوامل زیست محیطی یک عامل فزاینده مهم است که عادت های بسیاری از مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال در نظرسنجی جهانی Nielsen در سال ۲۰۱۴ که در مورد مسئولیت شرکت ها انجام شد، مشخص گردید که تقریباً ۵۵٪ از مصرف کنندگان تمایل به پذیرش قیمت های بالاتر از شرکت هایی دارند که تأثیرات مثبت اجتماعی و زیست محیطی دارند(پذیرش قیمت بالاتر) – ۱۰٪ افزایش نسبت به نظرسنجی قبلی در سال ۲۰۱۱. در مناطقی مانند آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، این نگرش حتی بیشتر رایج بود و تقریباً ۶۵٪ پاسخ دهندگان در سال ۲۰۱۴ با آن اشتراک داشتند.
نمونه هایی از شرکت هایی که بازاریابی سبز انجام می دهند
از استارباکس (SBUX) غالباً به عنوان پیشرو در شیوه های بازاریابی سبز نام برده می شود. این شرکت در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی در ابتکارات مختلف اجتماعی و زیست محیطی انجام داده است. به عنوان مثال، استارباکس در گزارش تأثیرات اجتماعی جهانی ۲۰۱۸ خود گزارش داده است که بیش از ۱۴۰ میلیون دلار بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در مورد توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر تعهدات انجام داده است. هدف این پروژه در حال انجام تأمین انرژی ۱۰۰٪ از ۹،۰۰۰ فروشگاه این شرکت در ایالات متحده است.
از نظر سرمایه گذاران، این نوع ابتکارات بازاریابی سبز می تواند در ساخت و نگهداری یک نام تجاری ارزشمند، به ویژه برای شرکت های مصرف گرا مانند Starbucks، ضروری باشد. اجرای برنامه های اجتماعی یا زیست محیطی قوی اغلب شامل هزینه های اضافی است. برای شرکت های بزرگ، این هزینه ها به راحتی تامین می شوند و حتی ممکن است بخشی از بودجه موجود بازاریابی شرکت را تشکیل دهند. و همچنین برای شرکت های کوچکتر، اضافه شدن این هزینه ها به طور قابل توجهی سودآوری یا دوام تجاری را مختل می کند.
بازاریابی سبز می تواند به شرکت هایی که فروش مستقیم و یا چند سطحی دارند کمک کند تا محصولات مصرفی که با محیط زیست سازگار هستند را در سبد محصولات خود قرار دهند و این امر با توجه به آمارها و نظرسنجی ها می تواند فروش شرکت و در نتیجه آن سودآوری را حتی تا ۳۰ درصد افزایش دهد.