موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

صحت معاملات بانکی در جمهوری اسلامی

با توجه به‌ این‌که وجود بانک در هر نظام اقتصادی جزء ضروریات است، در نظام اسلامی‌ نیز نمی‌توان بانک را به‌صرف این‌که با شبهه شرعی مواجه هستند حذف نمود و از هیچ‌کدام از مراجع بزرگوار تقلید نیز چنین چیزی نقل نشده است؛ بلکه باید از ظرفیت عظیم فقه پویای اسلام بهره جست و با تحقیق و پژوهش‌های کاربردی، مدل شرعی و عملیاتی بانکداری اسلامی طراحی نمود.

بر این اساس قانون بانکداری بدون ریای ایران، در سال ۱۳۶۲ و با استفاده‌ از تحقیقات ارزشمند مرحوم شهید صدر(رضوان‌الله علیه) در کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام و برخی محققین در این حوزه طراحی و مورد تأیید حضرت امام (رضوان‌الله علیه) و به ‌تبع ایشان شورای نگهبان واقع گشت. این قانون هرچند به‌عنوان گام اول در این عرصه محسوب می‌شود ولی با توجه به ‌این‌که مطابق نظر مشهور فقهای امامیه بوده و اغلب مراجع بزرگوار تقلید ازجمله حضرت امام (رضوان‌الله علیه) و مقام معظم رهبری، کلیّت این قانون را تأیید نموده‌اند از ارزش بالایی برخوردار است.

شما با انتخاب نام هر کدام از مراجع عظام تقلید می‌توانید فتاوای ایشان را ملاحظه نمایید.

فتوای حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)

Emam

تمامی معاملات حلالی ‌که یک مسلمان با مسلمان دیگر انجام می‌دهد صحیح است، همان‌طور اگر با بانکى انجام دهد آن نیز محکوم به صحت است؛ بدون تفاوت بین بانک‌ها چه دولتى باشند و چه غیردولتی، چه داخلى باشند و چه خارجى.[۱]


[۱]. ترجمه تحریر الوسیله، ج ۴، مسائل مستحدثه، بانک‌ها، مسئله ۲.

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei

سؤال: آیا معاملات بانک‌های جمهوری اسلامی‌ ایران محکوم به صحت هستند؟ خرید مسکن و غیره با پولی که ‌از بانک‌ها گرفته می‌‌شود چه حکمی‌ دارد؟ غسل کردن و نمازخواندن در خانه‌‌هایی که با این قبیل پول‌ها خریداری‌شده چه حکمی‌ دارد؟ و آیا گرفتن سود در برابر سپرده‌هایی که مردم در بانک می‌‌گذارند، حلال است؟

جواب: به‌طورکلی معاملات بانکی که بانک‌ها بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی‌ و مورد تأیید شورای محترم نگهبان انجام می‌‌دهند، اشکال ندارد و محکوم به صحت است و سود حاصل از به‌کارگیری سرمایه بر اساس یکی از عقود صحیح اسلامی‌، شرعاً حلال است. لذا درصورتی‌که گرفتن پول از بانک برای خرید مسکن و مانند آن، تحت عنوان یکی از آن عقود باشد، بدون اشکال است. ولی اگر به‌صورت قرض ربوی باشد، هرچند گرفتن آن ازنظر حکم تکلیفی حرام است ولی اصل قرض ازنظر حکم وضعی صحیح است و آن مال، ملک قرض گیرنده می‌‌شود و جایز است در آن و در هر چیزی که با آن می‌‌خرد، تصرف نماید.[۱]


[۱]. اجوبه الاستفتائات، سؤال ۱۹۲۱.

فتوای آیت الله سبحانی(دامت برکاته)

Sobhani

سؤال: آیا معامله با بانک‌های دولت و اخذ پول از آن‌ها جایز است؟

جواب: دولت، مالک است و شخصیت حقوقی دارد. معاملات اگر ربوی نباشد، اشکالی ندارد.[۱]


[۱]. آیت‌الله سبحانی، استفتائات، ج ۱، سؤال ۷۹۱.

فتوای آیت الله سیستانی(دامت برکاته)

Sistani

عملیات بانکی دو گونه است:

۱- عملیات بانکی حرام، مانند عملیاتی که مربوط به معاملات ربوی است، نظیر نمایندگی در اجرای آن‌ها، ثبت و شهادت بر آن‌ها و دریافت مازاد ربوی به نفع گیرندۀ آن. همچنین عملیات مرتبط با معاملات شرکت‌هایی که معاملات ربوی دارند و یا به تجارت شراب مشغول‌اند، مانند فروش سهام آن‌ها و گشایش اعتبار برای آن‌ها، از عملیات حرام به شمار می‌رود. همۀ این عملیات حرام است و اشتغال در این بخش جایز نیست و موجب استحقاق اجرت نیست.

۲- عملیات بانکی جایز که غیر از عملیات مذکور هستند و پرداختن به آن‌ها و گرفتن اجرت بر آن‌ها جایز است.[۱]


[۱]. آیت‌الله سیستانی، توضیح‌المسائل، ملحقات، مسئله ۲۹.

فتوای آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته)

Shobeiri

سؤال: با توجه به اینکه شنیده‌ایم برخی از معاملاتی که در بانک‌ها انجام می‌گیرد صوری بوده و اشکال شرعی دارد، قرض دادن به بانک (افتتاح حساب قرض‌الحسنه) چه حکمی دارد؟

جواب: قرض دادن جایز است.[۱]


[۱]. استفتاء موجود در مؤسسه فقه اقتصادی طیبات.

فتوای آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)

Safi

سؤال: در جمهوری اسلامی‌ ایران که وضع بانک‌ها تغییر کرده، گذاشتن سپرده و گرفتن ماهیانه مبلغی سود چه صورتی دارد و نیز گرفتن وام از بانک و دادن مبلغی به‌عنوان کارمزد یا چیز دیگر چه صورتی دارد؟

جواب: اگر بانک با آن پول معاملات شرعی انجام دهد و شرایط آن معاملات را هم رعایت کند و مراجعه‌کننده هم بانک را وکیل در انجام آن معاملات کند اشکال ندارد و اگر قرض به‌شرط سود بدهد ربا و حرام است.[۱]


[۱]. آیت‌الله صافی گلپایگانی، جامع‌الاحکام، ج ۲، سؤال ۱۹۹۱.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)

Makarem

سؤال۱: در زمان فعلى ـ که بحمدالله دوران حاکمیت جمهورى اسلامی ‌می‌باشد و به برکت خون شهداء و فعالیت‌هاى مردم و بینش و رهبرى حضرت امام (رحمه‌الله) طاغوت از بین رفته ‌است، پول گذاشتن در بانک‌ها چه صورتی دارد؟ آیا می‌توان سودى که بانک‌ها براى حساب‌هاى پس‌انداز پرداخت می‌کنند را گرفت؟ و هم‌چنین قرض گرفتن از بانک‌ها و دادن بهره چه صورتی دارد؟

جواب: سود پس‌انداز که بانک داوطلبانه می‌‌دهد، مشکلى ندارد مگر آن‌که به‌صورت قرارداد درآید و امّا سود سپرده‌هاى ثابت یا وام‌هایى که ‌از بانک می‌گیرند، درصورتی‌که به آیین‌نامه بانکى در رابطه با عقود شرعیه عمل شود نیز مانعى ندارد و در صورت شک می‌توان حمل بر صحت کرد. ولى اگر یقین داشته باشید که به ‌آیین‌نامه‌هاى عقود شرعیه عمل نمی‌‌کنند، جایز نیست.[۱]

سؤال۲: بهرۀ ۱۳ درصدى که بانک‌ها در ازاى وام مى‌گیرند، یا بهرۀ ۱۰ درصدى که در برابر سپرده‌هاى دراز‌مدت مى‌دهند و از اول چنین شرطى مى‌کنند، آیا ربا محسوب مى‌شود؟

جواب: اگر آیین‌نامه‌هاى بانک که درزمینه عقود شرعیه و راه‌هاى نجات از رباست عملى شود، اشکالى ندارد.[۲]


[۱]. استفتائات جدید، ج ۱، سؤال ۱۳۷۶.

[۲]. آیت‌الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج ۱، سؤال ۵۸۲.

فتوای آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته)

noori

سؤال: با توجه به اینکه شنیده‌ایم برخی از معاملاتی که در بانک‌ها انجام می‌گیرد صوری بوده و اشکال شرعی دارد، قرض دادن به بانک (افتتاح حساب قرض‌الحسنه) چه حکمی دارد؟

جواب: در فرض سؤال، افتتاح حساب مانعی ندارد.[۱]


[۱]. استفتاء موجود در مؤسسه فقه اقتصادی طیبات.

شرح کارشناسی 

همان‌طور که در نظرات مراجع تقلید گذشت، تمامی معاملات حلالی ‌که یک مسلمان با مسلمان دیگر در بیرون از بانک انجام دهد صحیح است، اگر این معاملات را با بانکى انجام دهد، آن نیز محکوم به صحت است. با توجه به این‌که قانون بانکداری بدون ربا بر اساس معاملات صحیح شرعی طراحی‌شده است، تمامی‌ معاملات بانکی که بر اساس قانون بانکداری بدون ربای ایران عمل شود صحیح است؛ اما آنچه مورد انتقاد متدینین و مراجع عظام تقلید قرار گرفته، قطع نظر از مواردی که در بین فقها اختلاف نظر وجود دارد-مانند کارمزد قرض‌السحنه، سودهای بانکی، جریمه تاخیر در پرداخت دیون- بیشتر مربوط به نحوۀ ‌عملکرد بانک‌ها است.

در عملکرد صحیح، چند مساله تأثیرگذار هستند؛ مانند:

۱- عدم آگاهی در برخی موارد و عدم التزام بعضی کارمندان بانک به اجرای صحیح قراردادها؛

۲- عدم آگاهی مشتریان و یا عدم التزام مشتری به عمل کردن بر اساس قراردادی که بین بانک و مشتری انجام‌گرفته است.

که مجموعه این‌ها عملیات بانکی را با شبهۀ شرعی مواجه می‌کند.

بنابراین تا زمانی که بانک‌ها عملیات اجرایی خود را بر اساس قانون انجام دهند مورد تأیید است-بجز مواردی که برخی مراجع آن را جایز نمی‌دانند که در این موارد نیز مقلد باید براساس فتوای مرجع خود و راهکاری که ارائه شده است عمل نماید-؛ اما در مواردی که نسبت به صحت عملیات بانکی تردید کنیم و یا یقین داشته باشیم که به قانون عمل نمی‌کنند موضوع دیگری است که حکم آن را در ادامه مباحث بیان می‌کنیم.

احکام و استفتائات پول و بانک

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…

شرط خرید کالا توسط مشتری در سلف

آیا در قرارداد سلف، خریدار می تواند با فروشنده شرط نماید که جنس خریداری شده را در سررسید، فروشنده از خریدار به قیمتی که الان معین می کنند بخرد؟

جریمه در قرض

مقدمه استفتاء مورد نظر در دسترس نمی باشد. شما با انتخاب نام هر کدام از مراجع عظام تقلید می‌توانید فتاوای ایشان را ملاحظه نمایید. فتوای حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) استفتاء مرجع مورد نظر در دسترس نمی باشد.فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) شماره استفتاء:…
۱ از ۱۹

حکم شرعی بیت کوین از نظر مراجع تقلید

تا زمانی که این ارز پشتوانه دقیق و روشن مثل حمایت بانک مرکزی کشور را نداشته باشد بدون پشتوانه و ارزش است و اگر اقتصاد کشور را بر اساس آنچه کارشناسان اقتصادی می گویند با پولشویی ها و دور زدن حق حاکمیت به خطر بیندازد از نظر شرع بدیهی است که دارای اشکال است.

حکم فقهی پرداخت تسهیلات جعاله بانکی بابت حقوق کارکنان

حقوق کارکنان، بدهی‌ای است که فعال اقتصادی به کارکنان خود دارد و متعهد است بپردازد و لذا از مصادیق خدمت محسوب نمی‌شود تا بانک بتواند به چنین مواردی تسهیلات جعاله بپردازد و در صورتی که پرداخت شود بانک نمی‌تواند در ازای این تسهیلات سود دریافت نماید؛ هرچند امکان تأمین نقدینگی برای…

اعلام قیمت نقد در فروش نسیه

سوال: آیا در خرید و فروش نسیه لازم است حتماً فروشنده قیمت نقدی و نسیه کالا را اعلام کند؟ یا اگر فقط قیمت نسیه را اعلام کند معامله صحیح است؟

مصرف تسهیلات فروش اقساطی برای پرداخت بدهی

سوال: از بانک تسهیلات فروش اقساطی دریافت کردم و بانک به من وکالت داد تا با آن پول خودرو برای بانک بخرم و سپس آن را از طرف بانک و با مبلغی بیشتر به صورت اقساطی به خودم بفروشم. اما بنده آن را برای خرید خودرو مصرف نکردم وظیفه بنده الان چیست؟ با توجه به اینکه بانک با تلقی اینکه به…

تخفیف در معامله نسیه

سوال: اگر فردی کالایی را به صورت نسیه خریداری کند و قبل از سررسید بخواهد قیمت کالا را پرداخت نماید آیا برای فروشنده لازم است که در قیمت کالایی که فروخته تخفیف بدهد؟
۱ از ۲

کارمزد قرض‌الحسنه

سوال: زمانی که از بانک‌ها قرض‌الحسنه دریافت میکنیم مبلغی را به عنوان کارمزد علاوه از اصل قرض از ما دریافت می‌کنند آیا پرداخت این مبلغ جایز است؟

استفتاء/ قرض به شرط زیاده یا سپرده‌گذاری

شرط زیاده در قرض دو گونه است: عینی و حکمی. در زیاده عینی پرداخت کالا یا مبلغ اضافه شرط می‌شود؛ مثلا قرض دهنده می‌گوید: ده میلیون تومان به تو قرض می‌دهم به شرط اینکه یک میلیون تومان اضافه به من پس بدهی یا فلان کالایی را به من بدهی. در زیاده حکمی انجام کاری شرط می‌شود؛ مثلا…

شیوه محاسبه کارمزد وام قرض الحسنه

بانک‌ها برای محاسبه کارمزد پرداخت قرض‌الحسنه این هزینه‌ها را داخل می‌کنند: ۱- هزینه تبلیغاتی که برای تشویق مردم برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه می‌کنند؛ ۲- هزینه‌های جمع‌آوری قرض ۳- هزینه‌های جوایزی که به مردم پرداخت می‌کنند برای قرض دادن به بانک ۴- هزینه‌های کارمندان، ساختمان، آب،…