موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

گزارشی از بازتاب‌های خبری و اظهارنظرها و شکایت اعضای انصراف داده از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای

برای تکمیل موضوع‌شناسی و تأیید نظرات محققان در خصوص ناسالم بودن فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که در حاضر در کشور فعال هستند گزارشی از بازتاب‌های خبری و اظهارنظرها و شکایات اعضای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که از ادامه همکاری با آن‌ها منصرف شده‌‌‌اند مطرح می‌شود تا ضمن آشنایی با دلایل انصراف و انفکاک آن‌ها، به پشت پرده عملکرد این شرکت‌ها پی ببریم.
مطالب این بخش مربوط به بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای منفک شده شرکت‌های مختلف بازاریابی شبکه‌ای است که بر اساس موضوع دسته‌بندی شده است.

۱۸- گران‌فروشی کالاها
تجربه ۱: قیمت کالایی که این شرکت‌ها می‌فروشند واقعاً خیلی بیشتر از قیمت واقعی آنهاست؛ برای مثال در شرکت پنبه‌ریز محصولات شب بوتاکسی که جدید اضافه کردند مثل کرم مغذی و ضدچروک شب بوتاکس که در ایران به قیمت ۱۹۸۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که قیمت آن در سایت فروش خود شرکت بلیتا فقط ۱۰.۵۰ یورو حدود ۴۰ هزار تومان است؛ یعنی اختلاف ۱۵۸۸۰۰ تومانی!
این در حالی است که سایر برندهای معتبر نظیر nivea قیمت جهانی آن‌ها با ایران چیزی در حدود ۲ تا ۳ هزار تومان است.
سایر محصولات این شرکت‌ها نیز با برندهای معتبر در داخل کشور اختلاف قیمتی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتومانی دارند؛ که البته این شرکت مدعی است چون تکنولوژی نانوسومی استفاده می‌کند و محصولاتشان ارگانیک است پس محصولشان باید گران‌تر باشد. این در حالی است که اختلاف قیمت همین محصولات با همین مشخصات در خارج از ایران با سایر برندها چیزی حدود ۲ تا ۳ یورو است.
تجربه ۲: سلام، من چند وقت است که در مورد این شرکت‌ها تحقیق می‌کنم و هیچ‌کدام از آن‌ها اصول یک بازاریابی را رعایت نمی‌کنند…یک بازاریاب باید جنس را مستقیم و با قیمت قابل رقابت به بازار ارائه کند نه چند برابر قیمت. یا آن شرکتی هم که قیمتهایش خوب است کیفیتش افتضاح است. فعالیت این شرکت‌ها مخصوصاً پنبه‌ریز و بیز خارج کردن ارز از کشور است. هرچند تعدادی را پولدار کند؛ اما به اقتصاد مملکت آسیب می‌زند. افرادی که در این شرکت‌ها فعال هستند مغزشان شستشو داده شده و کاملاً تعصب بی‌جا دارند. شما نمی‌توانید آن‌ها را مجاب کنید که کارشان اشتباه است چون نهایتاً مراجع را هم مانع پیشرفت مردم میدانند. پلن‌های هرمی آن‌ها محدود و بالاخره از پایین ریزش خواهد کرد شک نکنید اگر به آن‌ها بگویید می‌گویند: نه در آمریکا ۶۰ ساله که ریزش نکرده است. مگر ایران چقدر جمعیت دارد که این‌ها مدام ۵ تا ۵ تا زیرمجموعه‌سازی را برای جوان‌های بیچاره جوگیر تبلیغ می‌کنند؟ اگه قرار باشد دلال‌ها حذف بشوند، این اجناس گران چه توجیهی دارد و گرنه با وجود دلال، بهترین محصولات حتی خارجی را یک ششم این قیمتها می‌خریم. پنبه‌ریز مثلاً محصولات کیوتن همه آن‌ها بالای ۷۰ هزار تومان قیمت دارند و محصولات نیوآ که جزو بهترین برندهای دنیاست از نصف آن هم قیمتش کمتر است. الکی میگویند: برند ما در سال ۲۰۱۲ بهترین برند اروپا بوده، بروید تمام سایت‌های دنیا را بگردید، دروغ میگویند. به کسی اعتماد نکنید حتی به بهترین دوستانتان.