گزارشی از بازتابهای خبری و اظهارنظرها و شکایت اعضای انصراف داده از شرکتهای بازاریابی شبکهای
برای تکمیل موضوعشناسی و تأیید نظرات محققان در خصوص ناسالم بودن فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای که در حاضر در کشور فعال هستند گزارشی از بازتابهای خبری و اظهارنظرها و شکایات اعضای شرکتهای بازاریابی شبکهای که از ادامه همکاری با آنها منصرف شدهاند مطرح میشود تا ضمن آشنایی با دلایل انصراف و انفکاک آنها، به پشت پرده عملکرد این شرکتها پی ببریم.
مطالب این بخش مربوط به بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای منفک شده شرکتهای مختلف بازاریابی شبکهای است که بر اساس موضوع دستهبندی شده است.
۲۲- بد جلوه دادن کار کارمندی – خرید با قرض کردن
بنده نیز مثل خیلیها یک مدت هست به این کار دعوت شدم و در مرحله اول کلی از خوبیهای این کار را برایم گفتند که تا کی به حقوق ناچیز دولت (کارمندی) چشم ببندیم و آن کسی که برایم توضیح میداد، خودش هم کارمند بود. خلاصه شروع کرد به قانونی بودنش که وزارت صنعت مجوز داده و چندین کمیته دولتی از جمله اطلاعات به آن نظارت دارند و…
اما در آن جلسات حرفی از شرعی بودن سخنی به میان نیامد و بنده نیز چون مجوز دولتی داشت، زیاد پیگیرش نشدم (حقیقتاً این خلأ قانونی خیلیها را مثل من گول میزند و گول خواهد زد. جداً پیگیری کنید و اطلاعرسانی کنید.)
چون عضو یکی از این شرکتها شدم و حتی با قرض گرفتن از اقوام، خرید کردم؛ اما همیشه دغدغه داشتم و حتی در نمازهایم از خدا میخواستم اگر خیر است موفقم کند و گرنه برایم مانعی ایجاد کند. بعداً که فهمیدم مراجع معظم تقلید راجع به این کار چه نظری دارند تعجب کردم که میخواست چه کلاهی به سرم برود. حالا که فهمیدم در همان مرحله اول انصراف دادم و دیگران را نیز منع خواهم کرد. انشاءالله.
۲۳- ادعای حذف واسطهها و ارزان شدن قیمت کالا دروغ است. فقط نوع واسطهها عوض میشود.
یکی از مطالبی که در نتورک خیلی به آن میپردازند و بزرگش میکنند دایرکت سلینگ یا فروش مستقیم است که یک نوع روش جدید توزیع کالاست.
در روش قدیمی کالا تا از کارخانه به دست مصرفکننده نهایی برسد، باید از دست n تا واسطه از جمله عمدهفروش و خردهفروش و مغازهدار و… بگذرد و هرکدام سود خودشان را روی کالا میکشند که در نهایت کالا با چند برابر قیمت دست مصرفکننده میرسد.
در فروش مستقیم مصرفکننده بهطور مستقیم کالایی را از کارخانه سفارش میدهد حالا یا از طریق اینترنت یا سایر تکنولوژیهای ارتباطی. این جا دیگر واسطههای اضافی حذف میشوند و قیمت محصول افزایش پیدا نمیکند؛ اما قضیه از جایی جالب میشود که قیمت محصولات را در کمپانیهای نتورک مارکتینگ که ادعای حذف واسطهها و کاهش قیمتها را دارند با فروشگاههای فروش مستقیم واقعی مقایسه کنیم. مثلاً کرمی که در فروشگاه پنبهریز با قیمت ۱۷۰ هزار تومان عرضه میشود همان محصول در فروشگاه ebay با قیمت ۱۵ دلار عرضه میشود!
در واقع در نتورک برای تأمین سود نسلهای مختلف، محصول با چند برابر قیمت عرضه میشود و با روش توزیع کالای قدیمی تفاوت چندانی ندارد. این جا واسطهها حذف نمیشوند، فقط ماهیتشان عوض میشود. مثلاً عمدهفروش و خردهفروش و مغازهدار و… به نسل یک و نسل دو و نسل سه و… تبدیل میشوند.