موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

بازاریابی ارجاعی(Referral) چیست؟

بازاریابی کلامی(Mouth Marketing) و دهان به دهان نیز نوعی از بازاریابی ارجاعی محسوب می شود. بازاریابی ارجاعی همان اثر تبلیغات کلامی را ایجاد می کند با این تفاوت که معمولا برای فروش محصول(یا خدمت) پاداش و جوایزی توسط شرکت در نظر گرفته می شود. این نوع بازاریابی تقریبا در همه شرکتها قابل استفاده است و معمولا به صورت کمپین هایی توسط انواع کمپانی ها ایجاد می شود.

به گزارش ایران هشدار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فروش مستقیم، بازاریابی کلامی(Mouth Marketing) و دهان به دهان نیز نوعی از بازاریابی ارجاعی محسوب می شود. بازاریابی ارجاعی همان اثر تبلیغات کلامی را ایجاد می کند با این تفاوت که معمولا برای فروش محصول(یا خدمت) پاداش و جوایزی توسط شرکت در نظر گرفته می شود. این نوع بازاریابی تقریبا در همه شرکتها قابل استفاده است و معمولا به صورت کمپین هایی توسط انواع کمپانی ها ایجاد می شود.

کلمه Referral از ریشه Refer به معنی مراجعه کردن می باشد. بازاریابی ارجاعی(Referral Marketing) نوعی از بازاریابی است که توسط مشتریان موجود، محصول و خدمت بفروش برسد.

بازاریابی کلامی(Mouth Marketing) و دهان به دهان نیز نوعی از بازاریابی ارجاعی محسوب می شود. بازاریابی ارجاعی همان اثر تبلیغات کلامی را ایجاد می کند با این تفاوت که معمولا برای فروش محصول(یا خدمت) پاداش و جوایزی توسط شرکت در نظر گرفته می شود. این نوع بازاریابی تقریبا در همه شرکتها قابل استفاده است و معمولا به صورت کمپین هایی توسط انواع کمپانی ها ایجاد می شود.

یکی از موارد استفاده از بازاریابی ارجاعی، کسب و کارهای آنلاین می باشد. این نوع از بازاریابی با گسترش شبکه های اجتماعی و سایت های اشتراک گذاری، از محبوبیت بالایی در کسب و کارهای آنلاین برخوردار است.

بازاریابی ارجاعی در ارتباطات کسب و کار با کسب و کار(B2B) نیز استفاده می شود. بدین صورت که یک شرکت محصول یا خدمت شرکت دیگر را تبلیغ می کند و به ازای هر فروش، بازدید، استفاده و …. درصدی پاداش و سود کسب می کند.

به عنوان مثال شرکت AT&T Wireless برای مشتریان خود که مشتری جدیدی را جهت استفاده از اینترنت پرسرعت، تلفن های خانگی، تلفن های بی سیم و …به این شرکت ارجاع دهند، پاداش در نظر می گیرد که این پاداش می تواند تا ۵۷۵ دلار برای هر ارجاع باشد . از این نوع مدل بازاریابی در داخل هم مثالهای زیادی مانند پاداش معرف سفیر در تاکسی های آنلاین و … وجود دارد.

انواع پاداش قابل ارائه در بازاریابی ارجاعی

در حالت اول، به مشتریان فعلی انگیزه داده می شود. جوایز ارجاع می تواند به اشکال مختلف مانند پول نقد، جوایز، تخفیف، کوپن خرید یا امتیاز قابل بازخرید باشد. به عنوان مثال، اپراتورهای تلفن همراه پاداش یک بار استفاده مشتری جدید را به مشتری مرجع می دهند و بسته به نوع استفاده شخصی وی، به پس انداز بلند مدت معرف می افزایند.

در حالت دوم، به معرف به میزان استفاده مشتری جدید از کالا و خدمات سود و پاداش درنظر گرفته می شود.

در تعریفی که در سایت های ایرانی از این بازاریابی ارائه می شود به اشتباه عنوان می شود که این نوع از بازاریابی فعالیت هرمی نیست اما می توان گفت که این نوع از بازاریابی هم می تواند هرمی باشد و هم نباشد. در صورتیکه در هر نوع از بازاریابی پلن هرمی اعمال شود آن بازاریابی خود نیز هرمی می شود. هنگامیکه افراد از فروش مستقیم (حداقل) از سطح دوم خود و بعد از آن نیز منتفع شوند بازاریابی شبکه ای شکل گرفته است.

لازم به ذکر است که افراد علاقمند به فعالیت در حوزه بازاریابی، نمی بایست فریب لفاظی برخی از سودجویان را بخورند و در صورتیکه که به هر نحوی پورسانت مجموعه ای به بیش از یک سطح ارائه شود، آن طرح سوددهی یک طرح شبکه ای قلمداد می شود و مستلزم دریافت پروانه کسب بازاریابی شبکه ای از اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی می باشد.