موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

چالشهای معاملات طلای اینترنتی

یک بام و دوهوای خرید و فروش طلای اینترنتی

خرید و فروش آنلاین طلا در بستر پلتفرم های مجازی، مانند شمشیر دولبه ای است که است که از یکسو فعالان حوزه طلا نسبت به آن هشدارهای گوناگون داده اند و از سوی دیگر مسئولان ذی ربط به شرط کسب مجوزهای لازم خرید اینترنتی طلا را توصیه می کنند. این درحالی است که بازار‌های مجازی طلا با انگیزه فرار از پرداخت مالیات و کارمزد‌های مرتبط برای بسیاری از مردم این روزها جذاب شده است.

سودجویی در بازار آنلاین خرید و فروش طلا، به شکل‌های مختلف رقم می‌خورد. برای مثال برخی از صاحبان کسب وکار‌های آنلاین، طلا را با قیمت پایین‌تر از بازار واقعی عرضه کرده تا برای خریداران جذاب شود، اما خریداران بعد‌ها متوجه می‌شوند که طلایی با وزن کمتر و همراه با ناخالصی به آن‌ها تحویل داده شده است.

اتفاقی که برای سکه ثامن در سال‌های قبل افتاد ازاین دست بود. به طوری که سود‌های اولیه‌ای را به سرمایه‌گذاران پرداخت و اعتماد آنها را جلب کرد و در نهایت با سه‌هزار شاکی و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان به جاماند.

چالش دیگری که خریداران آنلاین طلا با آن مواجه هستند این است که اکثر فروشگاه‌های آنلاین «خالی فروشی» کرده و پول را از مشتری دریافت کرده، اما طلایی در اختیار ندارند. این درحالی است که کارکرد اصلی طلا همواره به پشتوانه خرید و اعتبار بوده است و بر اساس نامه اخیر بانک مرکزی طلای فروخته شده باید موجود و در بانک ذخیره شود.

در این رابطه امین کلاهدوزان، رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت در فضای مجازی نوشت: مهم‌ترین ریسک در فروش طلا، ‎خالی‌فروشی است که وزارت صمت در تاریخ هشتم مردادماه سال جاری از طرح سند باکس خود با عنوان اولین سکوی هوشمند معاملات فلزات گرانبها رونمایی کرد. این سامانه برای جلوگیری از خالی‌فروشی فلزات گران‌بها در فضای مجازی و اعمال نظارت‌های ثانویه و بیشتر در این بازار مشغول به فعالیت است.

هشدار کلاهبرداری به مردم

چندی پیش ، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نسبت به فعالیت سایت‌های فروش آنلاین به مردم هشدار داد که بسیاری از این سایت ها دارای مجوز از این اتحادیه نیستند این درحالی است که رصد سایت های فروش طلا نشان می دهد که اکثر سایت‌های فروش طلای آنلاین دارای مجوز از اتحادیه طلا و جواهر نیستند و فقط دارای نشان تجارت الکترونیک (ای نماد) که آن هم برای پرداخت الکترونیک بوده، هستند یا مجوزشان برای مردم در سایت قابل‌مشاهده نیست.

در تناقض با اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اما کیومرث امیریان رئیس کمیسیون طلا، جواهر و نقره اتاق اصناف ایران از تدوین ضوابطی جدید برای فروش آنلاین طلای آب‌شده خبر داد و معتقد است که فروش مصنوعات طلا و جواهر در فضای مجازی به هر مقداری که باشد منعی ندارد و مردم نیز می‌توانند از فروشگاه‌هایی که پروانه کسب خود را از اتحادیه دریافت کرده‌اند، مصنوعات طلا و جواهر مورد نظر خود را از طریق فضای مجازی خرید و دریافت کنند.

چه مجوزهایی برای خرید اینترنتی لازم است؟

به نظر می‌رسد خرید و فروش طلای آنلاین در بستر پلتفرم ها، چالش‌هایی برای مشتریان و صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی به همراه دارد چراکه اتحادیه طلا و جواهر تنها به افرادی مجوز می دهد که پروانه کسب و فضای فیزیکی دراختیار داشته باشند که این امر برای کسب و کار‌های آنلاین صدق نمی‌کند. از سویی دیگر، اکثردارندگان این نوع کسب و کار‌ها صرفا با داشتن نشان تجارت الکترونیک (اینماد) فعالیت می‌کنند.

باید در نظر داشت که اینماد به منزله داشتن مجوز کسب و کار نیست. همچنین باوجودی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بها را برای انجام نظارت‌های بیشتر در فضای مجازی ایجاد کرده است، اما هنوز برخی از فروشگاه‌های اینترنتی بدون دریافت مجوز‌های لازم اقدام به عرضه طلا در فضای مجازی می‌کنند که نظارتی دقیق دراین زمینه وجود ندارد.

منبع: سایت تابناک