موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

استفتاء/ فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)

Makarem

پرسش: نظر حضرتعالی در مورد فعالیت‌های اقتصادی به صورت بازاریابی شبکه‌ای که با عناوین جدید و تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟

پاسخ: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه‌ای و زیر مجموعه‌ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن جایز نیست. البته ممکن است در طرح‌های جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب‌های بالواسطه می‌باشد و نوعی اکل مال به باطل است وجود دارد.


منبع: سایت معظم له

https://tyb.ir/?p=22088 =لینک کوتاه مطلب

سایر احکام و استفتائات

نرخ ارز چیست؟ + مفاهیم و اصطلاحات ارز

ارز، زبان مشترک اقتصادی کشورهاست که در مبادلات بین‌المللی و معاملات تجاری نقش حیاتی ایفا می‌کند. این که نرخ ارز چیست و چگونه تعیین می‌شود، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی روزمره، تجارت، و حتی سیاست‌های کلان اقتصادی کشورها داشته باشد. در این مقاله به بررسی مفهوم ارز و انواع نرخ…

ابعاد فقهی و حقوقی معاملات فردایی سکه و ارز

معامله فردایی به آن دست از معاملات در بازار ارز و طلا گفته می شود که طرف های معامله به قصد نوسان گیری و دریافت سود و ربح از تغییرات قیمت ارز یا طلا در روز بعد منتفع شده و قصد طرفین خرید و فروش یا تحویل ارز یا طلا نمی باشد این معامله در برخی کشور ها از جمله ایران ممنوع بوده و در…

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…
۱ از ۲۹