خرید و فروش چک
بنده پژوهشی در موضوع بیع دین دارم و طبق مطالعاتی که در کتب فقهی داشتهام مشهور فقها با قطع نظر از تفصیلاتی که هست آن را جایز دانستهاند. اما در معاملات معاصر با توجه به این که امروزه یکی از معاملات مرسوم خرید و فروش چک است که بر اساس بیع دین شما آن را در صورتی که چک واقعی باشد صحیح میدانید و نیز روشن است که چک خود ارزش مالی ندارد بلکه سندی است که حاکی از بدهی است و از طرفی این چکها حاکی از دیون پولی است (اکثر مواقع بدهی بدهکار پول است) و شما در موضوع خرید و فروش پول به این صورت که مثلاً کسی ۱۰۰ هزار تومان را به صورت مدتدار به ۱۱۰ هزار تومان بفروشد جایز نمیدانید.
سوال بنده این است علت این که شما خرید و فروش چک را که در واقع ماهیت آن به خرید و فروش پول به کمتر برمیگردد، جایز دانستهاید چیست؟ و به عبارت دیگر آیا بنده میتوانم چنین نتیجه بگیرم که چون معیار در پول، شمارشی بودن آن است لذا ربای معاملی در آن جریان ندارد و میتوان به زیاده و نقیصه معامله کرد؟ و بر این اساس فقها خرید و فروش چک (دیون پولی) را به کمتر جایز دانستهاند.
شما با انتخاب نام هر کدام از مراجع عظام تقلید میتوانید فتاوای ایشان را ملاحظه نمایید.
فتوای حضرت امام خامنهای(مد ظله العالی)
سؤال: معامله چک و سفته مدت دار بهصورت نقد به قیمتی کمتر از مبلغ آن که امروزه رایج است، چه حکمی دارد؟
جواب: فروش چک مدتدار به دیگری به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در چک جایز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جایز نیست این است که مبلغی از کسی قرض بگیرد و در برابر آن چک مدتدار به مبلغ بیشتر از مبلغ قرض به او بدهد این عمل قرض ربوی است و حرام است اگر چه بعید نیست اصل قرض صحیح باشد.[۱]
[۱]. استفتاء موجود در سایت معظم له (Leader.ir).
فتوای آیت الله حسینی شاهرودی(دامت برکاته)
فتوای آیت الله علوی گرگانی(دامت برکاته)
فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)
فتوای آیت الله هاشمی شاهرودی(دامت برکاته)
جواب: فروش چک به کمتر از مبلغ مذکور در آن مصداق تنزیل و فروش دین است که جایز است و ربطی به معدود بودن و یا نبودن پول ندارد.[۱]
سؤال: حکم خرید چک مدت دار که بین دو نفر معامله شده است، و بنده به عنوان شخص ثالث آن را خریداری نموده ام، چیست؟
جواب: در صورتی که به نحو نقد باشد جایز است.[۲]
سؤال: خرید و فروش چک به مبلغ مندرج در چک بانکى چه صورتى دارد؟ (مثلاً چکی که مربوط به دو ماه دیگر باشد)
جواب: اگر چک سند دین واقعى باشد، جایز است دین را به مبلغ مساوى یا حتى کمتر به صورت نقد فروخت و اما فروشش به طور نسیه جایز نیست.[۳].
[۱]. استفتاء اینترنتی از دفتر معظم له (استفتاء شماره: f۵d۲۳۵۶۵d۴).
[۲]. استفتاء اینترنتی از دفتر معظم له (۹۲/۰۷/۲۰).
[۳]. استفتاء اینترنتی از دفتر معظم له (۹۰/۰۶/۲۷).