موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

جوایز بانکی

بانک‌ها برای حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری هیچ سودی پرداخت نمی‌کنند ولی طبق قانون بانک‌ها در برخی فصول سال جوایزی را پرداخت می‌کنند که در این بخش حکم جوایز بانکی را از منظر مراجع بررسی می‌نمایم

بانک‌ها برای حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری هیچ سودی پرداخت نمی‌کنند ولی طبق قانون بانک‌ها در برخی فصول سال جوایزی را پرداخت می‌کنند که در این بخش حکم جوایز بانکی را از منظر مراجع بررسی می‌نمایم در قانون در مورد جوایز بانکی چنین آمده: ماده۶: بانک‌ها می‌توانند، به منظور جذب و تجهیز سپرده‌ها، با اتخاذ روش‌های تشویقی، از امتیازات ذیل به سپرده‌گذاران اعطا نمایند؛ الف: اعطای جوائز غیر ثابت نقدی یا جنسی برای سپرده‌های قرض‌الحسنه. ب: تخفیف و یا معافیت سپرده‌گذاران از پرداخت کارمزد و یا حق الوکاله. پ: دادن حق تقدم به سپرده‌گذاران برای استفاده از تسهیلات اعطایی بانکی در موارد مذکور در فصل سوم.

شما با انتخاب نام هر کدام از مراجع عظام تقلید می‌توانید فتاوای ایشان را ملاحظه نمایید.

فتوای حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)

Emam

جوائزى که بانک به جهت تشویق براى ودیعه گذاشتن و قرض و مانند این‏ها به کسى که قرعه مقرر، به نام او اصابت کرده مى‏دهد، حلال است و مانعى از آن‌ها نمى‏باشد. همچنین است جوائزى که مؤسسه‏ ها بعد از اصابت قرعه جهت تشویق و جلب مشترى مى‏دهند. و هم‌چنین است آنچه را که صاحب بعضى از مؤسسه‏ها براى تشویق و زیاد شدن مشترى در ضمن بعضى از کالاها قرار مى‏دهد؛ پس همه‌ این‏ها حلال است و مانعى از آن نمى‏باشد

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei

سوال۱: مبلغى را در بانک ملى پس ‏انداز کردم و بعد از مدتى، مبلغى را به‌عنوان جایزه به من دادند؛ گرفتن آن چه حکمی‌دارد؟
جواب: گرفتن جایزه و تصرف در آن اشکال ندارد .
سوال۲: جوایزى به سپرده ‏هاى قرض‏ الحسنه تعلق می‌‌‏گیرد، گرفتن آن‌ها چه حکمی‌دارد؟
جواب: پس ‏اندازهاى قرض الحسنه و جایزه ‏هاى آن اشکال ندارد.

فتوای آیت الله موسوی اردبیلی(رحمه الله علیه)

Ardabili

سوال۱: افتتاح حساب در بانک‌ها برای شرکت در قرعه کشی چه حکمی دارد؟
جواب: در فرض مذکور اشکال ندارد و جایز است.
سوال۲: گرفتن جایزه بانکی در صورت افتتاح حساب به آن گونه چه حکمی دارد؟
جواب: گرفتن جایزه‌ بانکی مذکور جایز است و اشکال ندارد.

فتوای آیت الله روحانی(دامت برکاته)

Rohani

در حال آماده سازی می باشد

فتوای آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته)

javadi

سوال: افتتاح حساب پس انداز قرض الحسنه در بانک به قصد شرکت در قرعه کشی چه حکمی‌دارد ؟

جواب: جایز است.

آیت الله جوادی آملی، استفالءات، ص۱۱۷

فتوای آیت الله طباطبایی حکیم(دامت برکاته)

Hakim

در حال آماده سازی می باشد

فتوای آیت الله سبحانی(دامت برکاته)

Sobhani

سوال: آیا جوایزی که بانک ها به سپرده گذار می‌دهد حلال است؟

جواب: اگر موقع سپرده گذاری در بانک شرطی در کار نباشد و بانک با اختیار خود جوایز را تعیین و تقسیم کند، مانعی ندارد.

آیت الله سبحانی، استفتاءات، ج۱، سؤال ۸۳۱.

فتوای آیت الله سیستانی(دامت برکاته)

Sistani

سوال: گذاشتن پول در بانک برای جایزه چه حکمی دارد؟
جواب: اگر هنگام گذاشتن پول شرط سود یا شرکت در قرعه کشی نشود اشکال ندارد. ولی در صورتی که بانک دولتی یا مشترک باشد مأذون در گرفتن جایزه به عنوان مجهول المالک و تصرف در نصف آن هستید و نصف دیگر آن را به فقیر متدیّن بدهید

فتوای آیت الله حسینی شاهرودی(دامت برکاته)

Mohamad hashemi

در حال آماده سازی می باشد

فتوای آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته)

Shobeiri

سوال: جوایز بانکی چه حکمی دارد؟ و آیا با توجه به اینکه برخی مردم به نیت گرفتن جایزه سپرده گذاری می کنند آیا این کار ربا محسوب می شود؟

جواب: اگر در ضمن قرارداد قرض شرط نشده باشد اشکالی ندارد

فتوای آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)

Safi

سوال۱:جایزه‌هایی‌که بانک به صاحبان حساب قرض‌الحسنه می‌‎دهد، چه صورتی دارد؟
جواب: اگر در موقع افتتاح حساب، شرط شرکت در قرعه کشی نکرده باشند، اشکال ندارد؛ هر چند انگیزه شخص از افتتاح حساب، شرکت در قرعه کشی باشد.
سوال۲: پولی مربوط به دیگری درحساب بانکی من بود، جایزه بانکی به من تعلق گرفت. آیا جایزه را باید تقسیم کنیم؟
جواب: جایزه‎ای که بانک می‌‎دهد مربوط به صاحب حساب است، هر چند موجودی دفترچه مربوط به دیگری باشد

فتوای آیت الله علوی گرگانی(دامت برکاته)

Alavi gorgani

در حال آماده سازی می باشد

فتوای آیت الله محقق کابلی(دامت برکاته)

kaboli

در حال آماده سازی می باشد

فتوای آیت الله گرامی(دامت برکاته)

Gerami

در حال آماده سازی می باشد

فتوای آیت الله مظاهری(دامت برکاته)

mazaheri

جایزه‏هایى که بانکها یا غیر آنها براى تشویق قرض دهنده مى‏دهند یا مؤسّسات دیگر براى تشویق خریدار مى‏دهند، حلال است، و آنچه را که فروشنده‏ها براى جلب مشترى داخل جنسهاى خود مى‏گذارند، حلال است.

آیت الله مظاهری، توضیح المسائل، مساله۱۸۵۰.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)

Makarem

سوال۱: گاهى بانک‌ها به منظور ترغیب مشتریان که پول‌شان را به بانک بسپارند و یا حساب باز کنند جوایزى از طریق قرعه‌کشى قرار می‌دهند، کسى که قرعه به‌نام او اصابت کند جایزه‌اى می‌برد؛ آیا این عمل جایز است و جایزه حلال می‌باشد؟
جواب: اگر این کار واقعى باشد نه براى فریب مردم، جایز و حلال است.

سوال۲: جوایز بانک‌ها مشمول چه عنوان فقهى می‌باشد؟
جواب: نوعى هبه بلاعوض براى ایجاد انگیزه سپرده‌گذارى است.

سوال۳: واریز نمودن پول به مقدار معین جهت قرعه کشى چه حکمی‌دارد؟ اگر شرط نکند که پول را به ‌این جهت واریز می‌کند، بلکه داعى او این امر باشد، تغییرى در حکم ایجاد خواهد شد؟ اصولاً آیا بین شرط و داعى فرقى هست؟
جواب: اگر شرط کند اشکال دارد؛ ولى اگر جنبه داعى داشته باشد اشکال ندارد؛ و تفاوت این دو از این جا روشن می‌شود که شخص سپرده‌گذار براى خود حقّ مطالبه ‌از بانک قائل نباشد

فتوای آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته)

noori

سوال۱: گرفتن جوایز بانک‌ها در دو صورت (افتتاح حساب مشروط به شرکت در قرعه‌کشى، و بدون شرط) چه حکمى دارد؟
جواب: بانک‌ها براى اینکه افتتاح‌کنندگان حساب با آنها افزایش پیدا کند، مى‏خواهند براى جلب و تشویق آنها، مبلغى را به عنوان هِبِه به آنها بدهند، ولى چون نمى‏خواهند یا نمى‏توانند به همه آنها هِبِه کنند، لذا با اقدام به قرعه کشیدن به کسانى که قرعه به نام آنها اصابت مى‏کند جایزه مى‏دهند (جایزه یک نوع هِبِه است) بر این اساس، جوایز بانک‌ها در هر دو صورت مذکور در فوق اشکال ندارد.

سوال۲: افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک‌ها، مشروط به شرکت در قرعه‌کشى، و بدون شرط چه حکمى دارد؟
جواب: اگر شرط مربوط به افتتاح حساب است و به قرض مربوط نیست اشکال ندارد

فتوای آیت الله وحید خراسانی(دامت برکاته)

گاهى بانک‌ها به منظور تشویق و ترغیب مردم که حساب باز کنند، یا مشتریان که بیشتر پولشان را به بانک بسپارند، جایزه‌اى در نظر مى‌گیرند که از طریق قرعه‌کشى به کسى که قرعه به نام او اصابت کند، بدهند.
جایزه‌هاى بانکى دو صورت دارد‌: اول آنکه قرعه‌کشى بر بانک شرط نشود، بلکه قرعه فقط به عنوان تشویق باشد، در این صورت عمل قرعه جایز است، و کسى که قرعه به نام او اصابت کند، جایز است آن جایزه را بگیرد، هر چند احوط آن است که اگر بانک دولتى یا مشترک باشد، گرفتن جایزه به اذن حاکم شرع باشد. دوم آنکه قرعه‌کشى شرط شود، و بانک به جهت وفاى به آن شرط قرعه بکشد، که در این صورت عمل قرعه‌کشى جایز نیست، و همچنین گرفتن جایزه براى کسى که قرعه به نام او اصابت کرده است جایز نیست.

آیت‌الله وحید خراسانی، توضیح‌المسائل، مسأله ۲۸۶۲.

وحید خراسانی مراجع تقلید

فتوای آیت الله هاشمی شاهرودی(دامت برکاته)

Mahmod hashemi

سوال:دریافت جوایز مربوط به حساب های قرض الحسنه بانک ها چه حکمی‌دارد؟ 

جواب : اگر بانک به قصد تشویق مشتریان پرداخت کند، دریافت آن جایز است اما اگر جائزه در ضمن عقد شرط شود اخذ آن جائز نیست.

آیت الله شاهرودی، استفتاءات، سایت اینترنتی معظم له، سوالات بانکی، سؤال ۱۱۰۱۳۶۰۲۲۵.

شرح کارشناسی

همانطور که در تعریف قرض آمده است، قرض زمانی ربوی می‌شود که در ابتدای قرارداد زیاده‌ای به نفع قرض دهنده شرط شود؛ اما «قرض به امید زیاده» ایرادی ندارد. به ‌این معنا که گاهی قرض‌دهنده با شناختی که ‌از قرض‌گیرنده دارد، می‌‌داند که وی معمولاً وقتی قرض می‌‌گیرد با مقداری اضافه برمی‌‌گرداند و لذا قرض‌دهنده به ‌امید این زیادی و بدون این‌که شرط کند، قرض ‌می‌دهد و اتفاقاً وی هم با اضافه برمی‌گرداند، در این ‌صورت چون شرطی در کار نبوده، زیاده مذکور ربا شمرده نمی‌‌شود و دریافت آن ایرادی ندارد.‌اصطلاحاً به آن، «قرض به‌ امید زیاده» گفته می‌شود. جوایز بانکی هم از این باب ایرادی ندارد. به ‌این‌صورت که قرض‌دهنده، می‌داند که بانک به ‌این حساب‌ها بر اساس قرعه‌کشی جوایزی اعطا خواهد کرد و به ‌امید برنده شدن و اخذ جایزه، مبلغی را به بانک قرض می‌دهد و چون شرطی در کار نیست و صرفاً امید برنده‌شدن است ایرادی ندارد و در صورت برنده‌شدن نیز اخذ جایزه حلال است.

https://tyb.ir/?p=28641 =لینک کوتاه مطلب

سایر احکام و استفتائات

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…

شرط خرید کالا توسط مشتری در سلف

آیا در قرارداد سلف، خریدار می تواند با فروشنده شرط نماید که جنس خریداری شده را در سررسید، فروشنده از خریدار به قیمتی که الان معین می کنند بخرد؟

زیاده به نفع شخص ثالث

در عقد قرض اگر شرط زیاده به نفع شخص ثالث باشد طوری که به خود قرض دهنده هیچ نفعی نرسد آیا چنین شرطی جایز است؟
۱ از ۲۷