موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

استفتاء/ خرید و فروش طلا به صورت اعتباری

خرید و فروش طلا به صورت اعتباری، بدین صورت است که طلا بین خریدار و فروشنده مبادله نمی‌شود بلکه رسید کاغذی جای طلا را گرفته است.

به عنوان مثال فروشنده روی کاغذ قول می‌دهد که یک کیلو طلا را یک هفته دیگر به قیمت امروز، به خریدار تحویل دهد. خریدار این کاغذ را از فروشنده می‌گیرد و یک هفته بعد به سراغ فروشنده می‌آید.

اگر قیمت طلا تا آن تاریخ گران شده باشد، سود را از فروشنده می‌گیرد و اگر هم قیمت پایین آمده باشد، به فروشنده سود می‌دهد و این در حالی است که حتی یک گرم طلا بین طرفین رد و بدل نشده است.

فرض کنیم که امروز قیمت یک کیلو طلا یک میلیارد تومان است. خریدار به جای پرداخت یک میلیارد تومان، صد میلیون تومان به عنوان ضمانت نزد فروشنده قرار می‌دهد.

بعد از مدت تعیین شده اگر قیمت یک کیلو طلا،یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان شده بود، فروشنده به جای یک کیلو طلا، ۱۵۰میلیون تومان به خریدار تحویل می‌دهد و اگر قیمت آن ۹۵۰ میلیون تومان شده بود، فقط ۵۰ میلیون تومان می‌دهد.

اگرچه روال این است که زمان سررسید کوتاه باشد اما بستگی به توافق طرفین دارد و می‌تواند ماه‌ها ادامه داشته باشد.

ریشه این معامله، پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی است؛ زیرا هنگامی که بانک مرکزی سکه را برای یک سال دیگر می‌فروشد، فعالان بازار طلا نیز همین مساله را الگو قرار داده و معاملات کاغذی طلا رونق گرفته است.

در این معامله، کالایی رد و بدل نمی‌شود و خرید و فروش واقعی صورت نمی‌گیرد؛ لذا افراد به خیال اینکه می‌توانند در قالب خرید طلای کاغذی با پول کمتر، سود زیادی به دست بیاورند وارد چنین معاملات قمار گونه می‌شوند.

همچنین در این مورد بخوانید:

۱- چگونه با ۵۰میلیون تومان، یک کیلو طلا یا ۱۰۰ سکه معامله می‌شود؟

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei

سوال: یک نوع معامله‌ای است که به خرید و فروش طلای کاغذی مشهور هست، یعنی در این نوع معامله هیچ طلایی بصورت فیزیکی رد و بدل نمی‌شود و فقط بصورت لفظی برای مدت معین معامله می‌شود و در موعد مقرر فقط سود یا ضرر معامله به قیمت روز محاسبه می‌شود، آیا چنین معامله‌ای از نظر شرع مقدس اسلام مشروع است؟

جواب: چنین معامله‌ای نافذ نیست و شرعاً اعتبار ندارد.


منبع: سایت معظم له

https://tyb.ir/?p=21870 =لینک کوتاه

سایر احکام و استفتائات

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…

شرط خرید کالا توسط مشتری در سلف

آیا در قرارداد سلف، خریدار می تواند با فروشنده شرط نماید که جنس خریداری شده را در سررسید، فروشنده از خریدار به قیمتی که الان معین می کنند بخرد؟

زیاده به نفع شخص ثالث

در عقد قرض اگر شرط زیاده به نفع شخص ثالث باشد طوری که به خود قرض دهنده هیچ نفعی نرسد آیا چنین شرطی جایز است؟
۱ از ۲۸