گزارشی از بازتابهای خبری و اظهارنظرها و شکایت اعضای انصراف داده از شرکتهای بازاریابی شبکهای
برای تکمیل موضوعشناسی و تأیید نظرات محققان در خصوص ناسالم بودن فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای که در حاضر در کشور فعال هستند گزارشی از بازتابهای خبری و اظهارنظرها و شکایات اعضای شرکتهای بازاریابی شبکهای که از ادامه همکاری با آنها منصرف شدهاند مطرح میشود تا ضمن آشنایی با دلایل انصراف و انفکاک آنها، به پشت پرده عملکرد این شرکتها پی ببریم.
مطالب این بخش مربوط به بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای منفک شده شرکتهای مختلف بازاریابی شبکهای است که بر اساس موضوع دستهبندی شده است.
۱- وعده درآمدهای نجومی
با سلام، بنده کارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی شهری هستم. ۴۲ ساله، اهل کرمان و مدیرعامل شرکت خدماتی فرهنگی ورزشی هستم. چند روز پیش با یکی از شرکتهای بازاریابی شبکهای در کرمان آشنا شدم و حرفهایی شنیدم که بسیار غلو به نظر میآمد. ضمن آن که جوانان زیادی را دیدم که وقت و زندگیشان را بابت این کار گذاشتهاند؛ بخصوص دانشجویان. با لیدرشان آشنا شدم و سؤالاتی داشتم و از ایشان پرسیدم که نتوانست مرا قانع کند. مثلاً میگفت شما بعد از ۳ سال بازنشسته میشوید و ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان به حسابتان واریز میشود و حرفهای دیگر. من به ایشان گفتم در تجارت اصلاً بازنشستگی معنا ندارد. چگونه یک شرکت تجاری سالانه فقط به یک فرد، فلان میلیارد تومان میدهد آنهم به این دلیل که لیدر شده است. آیا عقلانی است؟!
۲- کلیهات را بفروش کالا خرید کن تا از زیرمجموعههایی که جذب میکنی درآمد میلیونی کسب کنی
ساختمان کلنگی چندطبقه بدون سردر و تابلوی دفتر قانونی و مجاز، یکی از شعب فعال بازاریابی شبکهای در مرکز شهر تهران است. به داخل که پا میگذارم اولین نکته قابل توجه ۳۰۰ نوجوان و جوانی هستند که با حرارت و انرژی در این ساختمان در حال تکاپو هستند. مهمترین تجهیزات آنها در این ساختمان بزرگ و برای این کسب و کار، چهارپایههای پلاستیکی است.
پس از دقایقی انتظار، کلاس آشنایی با حضور یکی از بازاریابهای قدیمی شروع میشود. بازاریاب قدیمی، خانم جوان و مد روزی است که یکی از زیرمجموعههای بزرگ آن ساختمان را رهبری میکند و به عنوان لیدر در آن مجموعه شناخته میشود. پس از توضیحات اولیه درباره شکل کلی کار و روشی که آن را «فروش مستقیم و گرم» مینامند، مشغول ارائه توضیحات مفصل درباره بازاریابی شبکهای و معرفی آن به عنوان روش تازه و مدرن فروش کالا در جهان میشود و بارها این نکته را با تأکید مطرح میکند که در سالهای آینده تمام ایران و دنیا به سمت این مدل فروش خواهند رفت.
وی شرکت amway را الگوی بازاریابی شبکهای در جهان معرفی کرده و میگوید که این شرکت پس از گذشت سالها، هنوز با بازده بالا مشغول به فعالیت است.