موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

استفتاء/باینری آپشن

 باینری آپشن چیست؟

🔸 باینری آپشن (Binary Option یا گزینه های باینری – گزینه های دودویی) یک بازار مالی مجازی است که معامله‌گرها در آن باید قیمت‌ها را پیش بینی کنند. اگر پیش بینی آنها درست باشد نسبت به مبلغی که قرار دادند سود خواهند کرد اما اگر پیش بینی‌ اشتباه باشد کل مبلغی که جهت پیش بینی قراردادند را از دست می‌دهند.

🔹 کلمه باینری (یعنی صفر و یک) اینجا به معنی این است که معامله‌گران پس از پایان زمان معامله، یا موفق به گرفتن سرمایه خود به همراه سودِ از پیش تعیین شده می‌شوند یا هیچ چیز باز نمی‌گردد.

🔸 کلمه آپشن (به معنی اختیار): به صورت سنتی، یک قرارداد آپشن به صاحب آن این اختیار را می‌دهد که کالای با ارزشی را با قیمتی که از پیش تعیین شده و برای یک دوره مشخص بفروشد یا بخرد. توجه کنید که صاحب کالا متعهد و ملزم به خرید یا فروش در قیمت از پیش تعیین شده نمی‌باشد، او فقط این اختیار را دارد که این معامله را در صورت تمایل انجام دهد. به همین دلیل است که اینگونه قراردادها را آپشن (اختیار) می نامند.

 چگونگی انجام معاملات در باینری آپشن

🔸 موفقیت در باینری آپشن بر مبنای دو گزینه‌ی بله یا خیر است. به این معنا که شما حاضر به پیش بینی سود این شرکت در این زمان هستید یا خیر؛ چرا که زمان و تاریخ انقضا در باینری آپشن بسیار حائز اهمیت است. اگر درست پیش بینی کنید که در این زمان این شرکت به این سود می‌رسد شما علاوه بر مبلغ گذاشته شده سود تعیین شده را دریافت می‌کنید؛ اما اگر اشتباه پیش بینی کنید شما نه تنها سودی از این نوع معامله نبرده‌اید؛ بلکه کل مبلغ گذاشته شده برای سرمایه گذاری را هم از دست می‌دهید.

🔹 بنابراین شما آپشن یا اختیار دارید که به این سوال جواب بله بدهید و یا خیر که البته گزینه‌های دیگر هم برای سود بردن یا ضرر کردن در این بازار مالی هم وجود دارد. پس از اتمام و انقضای زمان معامله سود یا ضرر به صورت خودکار به حساب معامله کننده اعمال می‌شود.

🔸 برای آشنایی بیشتر با چگونگی انجام شدن معاملات در باینری آپشن، یک مثال نقل می‌کنیم. از شما پرسیده می‌شود: قیمت سهام شرکت N امروز یکم ژوئن ۲۰۲۰ ساعت پنج بعد از ظهر، ۳۵ دلار و ۵۰ سنت است، به نظر شما این سهام در تاریخ دوم ژوئن ۲۰۲۰ ساعت پنج بعد از ظهر، ۳۶ دلار خواهد بود؟ شما می‌توانید پیش‌بینی کنید که بله قیمت ۳۶ دلار خواهد بود و یک نرخ نیز برای پیشنهاد خود ایجاد کنید؛ مثلا ۲۰۰ دلار. در روز دوم ژوئن، اگر سهام بالای ۳۶ دلار رفته باشد، شما چیزی حدود ۷۰ درصد سود می‌کنید؛ یعنی علاوه ‌بر اینکه ۲۰۰ دلار خود را دریافت می‌کنید، ۱۴۰ دلار هم به علت حدس صحیح، آید شما می‌شود. ولی اگر حدس شما صحیح نباشد و قیمت سهم به ۳۶ دلار نرسد، دویست دلار شما از دست می‌رود.

 تفاوت فارکس و باینری آپشن

 در فارکس معاملات می توانند به طور نامحدود باز باشند. این خصوصیت ساده، معامله‌گران فارکس را دچار دو چالش می‌کند:

🔸 در فارکس اگر قیمت به سود معامله‌گر حرکت کند، معامله‌گر هیچ وقت مطمئن نیست که زمان بستن معامله او برای دستیابی به بیشترین سود فرا رسیده یا نه.
🔹 اگر قیمت هم به ضرر او حرکت کند، اکثر معامله‌گران با شک به حرکت آن نگاه می‌کنند و امیدوارند زمانی برسد که قیمت به سود آنها برگردد و ضرر آنها جبران شود.

این دو پارامتر کار را کمی برای معامله‌گر پیچیده می‌کند. به همین خاطر سرعت ناگهانی رشد بازار باینری آپشن و استقبال معامله‌گران از آن در این چند سال بیشتر بوده است.

 آیا باینری آپشن همان قمار است؟

🔸 احتمالا شما نیز شباهت‌هایی میان این سیستم و سیستم کسب پول از طریق قمار را پیدا کرده‌اید. مهم‌ترین شباهت کسب پول از طریق باینری آپشن با کسب پول با قمار این است که شما در صورت باخت یا حدس اشتباه، مقداری پول را از دست می‌دهید.

🔹البته از جهتی دیگر، می‌توانیم چنین تبیین کنیم که باینری آپشن به قمار شبیه نیست، چراکه در سیستم کسب درآمد باینری آپشن، شما با یک حدس آماری به پیش می‌روید، ولی در قمار همه چیز به شانس بستگی دارد.

 حکم شرعی کسب پول از باینری آپشن

🔸 این معاملات بر مبنای برد و باخت است و بازنده در ازای باخت متحمل ضرر‌هایی می‌شود. پس می‌توان گفت که باینری آپشن از مصادیق قمار محسوب می‌شود.

🔹 در معاملات باینری آپشن هیچ کالایی رد و بدل نمی‌شود و سیستم معامله صرفا بر پایه یک سری معاملات صوری ارزی است؛ به این معنا که معامله‌گران صرفا با حدس زدن افزایش یا کاهش قیمت سهام، سود یا زیان می‌کنند و هیچ دخل و تصرفی در سهام شرکت‌ها و همچنین در رشد یا ضعف اقتصاد ندارند. با توجه به این مقدمات، می‌توان باینری آپشن را نوعی بازی دانست.

 با توجه به اینکه ارز یا کالای معامله شده در این بازار قابل تحویل به مشتری نیست، معامله صورت شرعی ندارد و جایز نیست و درآمد حاصل از آن حلال نمی‌باشد.

فتوای حضرت امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)

Khamenei

سوال: کسب درآمد از طریق باینری آپشن* چه حکمی دارد؟

* شخص با تحلیل و طبق سابقه و تخصصی که دارد، اقدام به تحلیل بازار ارز می کند و تخمین می زند که در زمان مقرر، قیمت فلان ارز به مقدار معین رشد می کند، اگر تحلیل و تخمین درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد سود خواهد کرد، وگرنه متضرر خواهد شد.

جواب: سود حاصل را مالک نمی‌شود.


منبع: سایت معظم له

فتوای آیت الله سیستانی(دامت برکاته)

Sistani

سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن (Binary option) معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه‌ای که در مورد قیمت و ارزش ارز می‌داند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان‌هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟

پاسخ: آقا (مد ظله) در مورد چنین شرکت‌هایی و کار در آنها اظهار نظر نمی‌فرمایند.


منبع: سایت هدانا 

فتوای آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته)

Shobeiri

سوال: معاملات باینری آپشن و درآمد حاصل آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ: این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت می‌کند، مسلمان یا کافر ذمی نیست، مانعی ندارد.


منبع: سایت معظم له

فتوای آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)

Safi

سؤال: حکم شرعی کسب درآمد اینترنتی با تجارت در بازار باینری آپشن چیست؟

پاسخ: بطور کلی کسب درآمد باید تحت معامله‌ای از معاملات شرعی باشد و چون در مورد سؤال معامله‌ای واقع نمی‌شود کسب درآمد مبنی بر صرف پیش بینی مصداق اکل مال بباطل خواهد بود والله العالم. موفق باشید. ۸ ربیع الاول ۱۴۴۱


شماره اتوماتیک : ۱۳۰۰۶۸ شماره دفتری : ۲۸/۰۸/۹۸

فتوای آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)

Makarem

سؤال: اخیرا روشی برای کسب درآمد اینترنتی به وجود آمده که به باینری آپشن (Binary option) معروف است، شخص باید با تحلیل و طبق سابقه‌ای که در مورد قیمت و ارزش ارز می‌داند اقدام به تحلیل ارزش ارز در زمان‌هایی خاص کند، اگر تحلیل و پیش بینی او درست باشد، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد پولی که گذاشته، سود خواهد کرد و بر عکس؛ از آنجایی که این کار بر خلاف قمار نیاز به تحلیل و تجربه قبلی دارد، آیا کسب درآمد از این طریق مشروع است؟

پاسخ: با توجه به اینکه ارز یا کالای معامله شده در این بازار قابل تحویل به مشتری نیست، معامله صورت شرعی ندارد و جایز نیست.


منبع:  سایت هدانا 

https://tyb.ir/?p=21639=لینک کوتاه مطلب

سایر احکام و استفتائات

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…

شرط خرید کالا توسط مشتری در سلف

آیا در قرارداد سلف، خریدار می تواند با فروشنده شرط نماید که جنس خریداری شده را در سررسید، فروشنده از خریدار به قیمتی که الان معین می کنند بخرد؟

زیاده به نفع شخص ثالث

در عقد قرض اگر شرط زیاده به نفع شخص ثالث باشد طوری که به خود قرض دهنده هیچ نفعی نرسد آیا چنین شرطی جایز است؟
۱ از ۲۸