موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

استفتاء/خرید و فروش سهام شرکتی که بعضا معامله حرام انجام می‌دهد

فتوای آیت الله سیستانی(دامت برکاته)

Sistani

سوال: اگر من یقین داشته باشم که برخی از فعالیت‌هایی که یک شرکت انجام می‌دهد حرام است مثلا در کنار تولید سرکه به تولید شراب هم می‌پردازد یا در کنار قراردادهای شرعی به معاملات ربوی هم می‌پردازد، خرید و فروش سهام آنها چه حکمی دارد؟

پاسخ: با توجه به اینکه بعضی از معاملات آنها حرام است خرید و فروش سهام آنها جایز نیست.

فتوای آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)

Safi

سوال: خواهشمند است بفرمایید:

۱- با توجه به اینکه سرمایه بانکها و شرکتها به صورت مشاع می‌باشد، در صورتی که من یقین داشته باشم که در دارایی و سرمایه برخی بانک‌ها یا شرکت‌ها، مال حرام وجود دارد؛ آیا خرید و فروش سهام این بانک‌ها و شرکت‌ها در بازار بورس صحیح است؟

۲- اگر من یقین داشته باشم که برخی از فعالیت‌هایی که یک شرکت انجام می‌دهد حرام است مثلا در کنار تولید سرکه به تولید شراب هم می‌پردازد یا در کنار قراردادهای شرعی به معاملات ربوی هم می‌پردازد، خرید و فروش سهام آنها چه حکمی دارد؟

جواب: به طور کلی خرید سهام شرکتی که بعضی از دارایی آنها و یا درآمد فعالیت‌های بازرگانی آنها حرام است، جایز نیست.

https://tyb.ir/?p=22068 =لینک کوتاه مطلب

سایر احکام و استفتائات

ضمانت سود انتظاری

در یکی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانک ها چنین شرط شده است که: شریک(مشتری) متعهد گردید تسهیلات دریافتی را در موضوع مشارکت به نحوی به کار گیرد که در پایان دوره مشارکت سود مورد انتظار بانک محقق شود و اگر این سود محقق نشد هرچند مشتری به عنوان یکی از شرکا در این عدم تحقق سود مقصر…

شرط خرید کالا توسط مشتری در سلف

آیا در قرارداد سلف، خریدار می تواند با فروشنده شرط نماید که جنس خریداری شده را در سررسید، فروشنده از خریدار به قیمتی که الان معین می کنند بخرد؟

زیاده به نفع شخص ثالث

در عقد قرض اگر شرط زیاده به نفع شخص ثالث باشد طوری که به خود قرض دهنده هیچ نفعی نرسد آیا چنین شرطی جایز است؟
۱ از ۲۸