موسسه طیبات
موسسه تحقیقات و آموزش فقه اقتصادی

درس فقه معاصر با موضوع فقه معاملات جدید (دوره تفصیلی)

(بانک، بورس، بیمه، شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای)

درس خارج فقه معاصر

شما می‌توانید از طریق منوهای مربوطه با تمامی شرایط  دوره آموزش تخصصی فقه معاملات جدید آشنا شوید.

امروزه مسائل مالی و اقتصادی یکی از ضروریات زندگی بوده و کمتر کسی را می توان یافت که با مسائل مالی ارتباط نداشته باشد در این میان نقش بانک، بورس و بیمه و معاملات نوظهوری مانند شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای بیشتر از سایر فعالیتهای به ویژه در اقتصاد ایران می باشد.

با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از انتظاراتی که متاسفانه در حد مطلوب محقق نشده است ارائه الگوهای اسلامی از این نهادهای مالی می باشد چالشهای شرعی که روز به روز پر رنگ تر می شود موجب اعتراضات شدید الحن مراجع عظام تقلید و متدینین شده است به ویژه یکی از مطالبات جدّی مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه، ورود به مسائل مالی اسلامی و حل چالشهای موجود می باشد، معظم له در این مورد می فرماید:

«… مسائل جدیدی وجود دارد. در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانکداری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛ باید اینها را در بانکداری اسلامی – بانکداری بدون ربا – دید. کی باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم – که مهمترین حوزه‌هاست – برآورده نشده است. من این را الان اینجا عرض میکنم – آقایانی هم از قم اینجا تشریف دارید – این نیاز برآورده نشده. در قم باید درسهای خارجِ استدلالىِ قوی ایی مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالشهائی را که بر سر راه حکومت قرار میگیرد و مسائل نو به نو را که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحثهای متین فقهی انجام بگیرد؛ بعد این بحثها می‌آید دست روشنفکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اینها را به فرآورده‌هائی تبدیل میکنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملتهای دیگر قابل استفاده است. این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوشهای عالمانه میتواند در معرض استفاده‌ی ملتها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد…» .[*]

شاید مهمترین عاملی که موجب ناکارآمدی حوزه های علمیه در این خصوص شده است عدم آشنایی طلاب علوم دینی با مباحث اقتصادی به ویژه فقه معاملات جدید و چالشهای مرتبط با آنها می باشد. طلاب و فضلای حوزه با وجود اینکه مدت طولانی را به موضوع متاجر و مکاسب در مقطع مقدمات و سطح می پردازند اما مباحثی که در این مقاطع مطرح می شود مسائل نظری و مبنایی است که در جای خود لازم و برای اجتهاد مورد نیاز است اما به جهت اینکه با موضوعات اقتصادی روز و چالشهای فقهی مرتبط آشنا نیستند آموخته های نظری آنها برای نظریه پردازی و ارائه الگوهای اقتصاد اسلامی و رفع چالشهای مزبور مفید واقع نمی شود.

از طرفی علاوه بر اینکه به عنوان یک روحانی و مبلّغ دین ، محل رجوع اقشار مختلف مردم متدین در مورد سئوالات شرعی هستند خود فضلا نیز به عنوان عضوی از اعضاء جامعه در معرض این معاملات قرار دارند.

از این رو لازم است که در کنار دروس ارزشمندی مانند مکاسب و متاجر که به صورت مبنایی به مباحث معاملات می پردازد، به صورت کاربردی با نهادها و ابزارهای جدید اقتصادی و به خصوص معاملات جدیدی که امروزه در جامعه رایج است به صورت کاربردی آشنا باشند.

تجربه برگزاری بیش از ۴۲ دوره آموزشی کوتاه مدت ویژه روحانیون با موضوع فقه معاملات جدید نشان می‌دهد که طلاب شرکت کننده تقاضای برگزاری تفصیلی این دوره های به صورت درس رسمی حوزه می باشند به همین منظور دوره آموزشی فقه معاصر با موضوع «فقه معاملات جدید» به شرح ذیل آماده ارائه می باشد.

*.  بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۰/۰۶/۱۷

سرفصل‌ها

درس «فقه معاملات جدید» ویژه طلاب درس خارج حوزه علمیه قم، با چهار موضوع ذیل ارائه می شود:

۱- کلیات فقه معاملات جدید

۲- فقه بانک

۳- فقه بازار سرمایه ( بورس)

۴- فقه بیمه

۵- فقه بازاریابی شبکه ای و شرکتهای هرمی

اساتید

این درس تحت اشراف علمی حضرت آیت الله هاشم نیازی (استاد برجسته فقه معاملات و عضو علمی دفتر مقام معظم رهبری) و با تدریس حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی برگزار می شود؛ همچنین در طول دوره، کارگاههای علمی تخصصی با حضور اساتید متخصص فقه اقتصادی برگزار می شود.

امتیازات

این درس به عنوان فقه معاصر به درخواست و زیر نظر بخش سطوح عالی مرکز مدیریت حوزه علمیه ویژه طلاب درس خارج با امتیازات ذیل برگزار می شود:

مزایای معنوی

۱- تسلط با مباحث فقهی معاملات جدید به صورت کاربردی و رویه ها و چالشهای عملیاتی مرتبط
۲- فراهم شدن زمینه علمی و تحقیقاتی مرتبط با موضوعات فقه اقتصادی روز جامعه.

مزایای درسی

۱- احتساب تا ۵ نمره درس خارج برای حضور مرتب در کلاسها با تشخیص استاد
۲- احتساب تا ۴ نمره به مقالات نوشته شده شرکت کنندگان در موضوع کلاس مطابق ارزیابی و نظر استاد
۳- انجام مصاحبه شفاهی درس خارج در موضوع درس توسط استاد.
۴- چاپ مقالات برگزیده شرکت کنندگان در جراید علمی حوزه.
۵- معرفی عناوین پایان نامه و راهنمایی توسط استاد یا اساتید موسسه.

مزایای مادی

۱- معرفی به مرکز خدمات حوزه علمیه جهت بهرمندی از مزایای در نظر گرفته شده ویژه دروس فقه معاصر
۲- استفاده از مزایای مادی «ویژه دروس معاصر» شورای مدیریت حوزه علمیه. (در حال پیگیری و تصویب توسط مرکز مدیریت).
۳- معرفی به مراکز اقتصادی که متقاضی کارشناس فقه اقتصادی می باشند.

شرایط پذیرش

۱- قبولی در امتحانات کتبی و شفاهی پایه ۱۰ حوزه علمیه (بر اساس مقررات مرکز مدیریت حوزه علمیه)
۲- قبولی در دوره های کوتاه مدت برگزار شده قبلی موسسه فقه اقتصادی طیبات.
۳- قبولی در مرحله تایید صلاحیت علمی موسسه.

شیوه برگزاری کلاس‌ها

۱- این کلاس به عنوان فقه معاصر زیر نظر بخش سطوح عالی مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار می شود بنابراین شرکت کنندگان در دوره باید کلیه ضوابط و مقررات مرکز مدیریت را رعایت نمایند.

۲- کلاس ها به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه ۲ ساعت به ظهر برگزار می گردد.

۳- کلاسها با مشارکت فعال دانش پژوهان و با محتوای کاربردی و منطبق مسائل اقتصادی جاری در کشور ارائه می گردد.

۴- دانش پژوهان باید در کلاسها و کارگاههای مربوطه به صورت مرتب شرکت کنند و مطابق ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه علمیه حضور و غیاب زیر نظر بخش سطوح عالی حوزه انجام می یابد.

۵- دانش پژوهان موظف هستند نسبت به موضوع مربوطه مطالعه و تحقیق کافی را داشته باشند و در طول هر ترم یک تحقیق ارائه نمایند.

آزمون و ارزشیابی

آزمون نهایی دوره در پایان هر مبحث به صورت کتبی متشکل از سئوالات تستی و تشریحی برگزار می گردد، همچنین در پایان هر سال تحصیلی یک آزمون شفاهی از فراگیران اخذ و نمره نهایی به مدیریت سطوح عالی حوزه ارائه می گردد.

مکان برگزاری

کلاسها در محل موسسه فقه اقتصادی طیبات به آدرس قم – خیابان انقلاب (چهارمردان) – کوچه ۲۶ – پلاک ۶ برگزار می گردد.

فرم ثبت‌نام